פסיכולוגיה אינדיבידואלית
בבית הספר

אלפרד אדלר

- ה מ ש ך -




שאלון פסיכולוגיה אינדיבידואלית

תכנית לגיליון שאלון פסיכולוגיה אינדיבידואלית להבנת ילדים קשי חינוך וטפול בהם. השאלון חובר ופורש ע"י החברה הבין-לאומית לפסיכולוגיה אינדיבידואלית.

1. מתי החלו התלונות? באיזו נסיבות חיצוניות ונפשיות נמצא הילד כשנגלו בו הלקויים?

חשובים כאן: חילופי סביבה, תחילת הלמוד בבית הספר, החלפת בית ספר, חילופי מורים, הולדת אחים צעירים, כישלון בבית הספר, ידידות חדשה, מחלות הילד וההורים.


2. האם הבחינו ההורים בהתנהגות לא רגילה של התינוק? בחולשת גופו או רוחו? פחדנות? רשלנות? התבודדות? חוסר זריזות? קנאה? חוסר עצמאות באכילה, בלבישה, ברחיצה ובהליכה לישון? פחד להיות לבדו? חשש מחושך? האם ברור לו תפקיד מינו? סימני המין הראשוניים, השניים, השלישיים? כיצד הוא מביט על המין השני? עד איזה גבול הגיעו ידיעותיו המיניות? ילד חורג? בלי חופה וקדושין? ילד מעון? כיצד התנהגו אומניו? יש איזה מגע ביניהם? האם למד ללכת ולדבר בזמן? בלי שגיאות? צמיחת השנים בזמנה? קשיים בולטים בלימוד כתיבה? חשבון? ציור, זמרה? בלימוד השחייה? האם כרוך הוא אחרי אדם מיוחד? אחר אבא? אימא? הורים זקנים? אומנת?

יש לשים לב למציאותה של עמדה עוינת לחיים, לסיבות הגורמות להתעוררותם של רגשי נחיתות, למגמות להרחיק קשיים ואנשים, וכן לקויי אנוכיות ורגישות.


3. האם הטריד הרבה? ממה וממי הוא פוחד ביותר? האם הוא מתעורר בצעקה בלילה? מרטיב את המטה? מבקש הוא להשתלט? גם על חזקים או רק על חלשים? האם הראה נטייה נכרת לשכב במיטת אחד ההורים? מסורבל? לא זריז? אינטיליגנטיות? האם הקניטו אותו ולעגו לו? מתגנדר בכל הקשור לשער, תלבושת ונעלים? חיטוט באף? כרסום ציפורניים? רעבתנות באכילה?

השאלות אלה מכוונות לבאר אם שואף הילד ליתרון מתוך אומץ רב או מועט. ושוב: אם המרי מנע בעד עידון פעולות יצריו.


4. האם מתיידד בנקל עם חברים? האם מענה אנשים ובעלי חיים? היש בו נטייה של מנהיג? או שהוא מתבודד? אספן? קמצן רודף כסף?

הסעיף הזה - ביחס להכשרתו לבוא בקשר עם אחרים, וביחס למידת רפיון ידיו.


5. מה מצב הדברים עכשיו בבחינות אלו? כיצד הוא מתנהג בבית הספר? מבקר ברצון? מאחר לבוא? האם הוא מתרגש לפני לכתו לבית הספר, ממהר? מאבד ספריו, ילקוטו ומחברותיו? חושש משיעורים ומבחינות? שוכח להכין שיעורים או מסרב לעשותם? מתבטל? האם הוא עצל? רשלן? חסר ריכוז? מפריע בשיעורים? מה יחסו למורים? הנוהג בקורת בכל? מתרברב? אדיש? מבקש את עזרתם של אחרים בהכינו שיעוריו, או שהוא מחכה להזמנתם? רודף כבוד בשעת ההתעמלות והספורט? חושב עצמו למוכשר במקצת או לבלתי מוכשר לגמרי? מרבה לקרוא במידה ניכרת? איזו קריאה הוא מעדיף?

השאלות הללו תתנה מושג על דבר הכנותיו של הילד לבית הספר, על דבר התוצאה של בית הספר כניסיון בילד ומלבד זאת יראה על פיהן יחסו אל קשיים.


6. ידיעות נכונות על מבנה הבית. מחלות המשפחה, אלכוהוליות, נטייה לפשעים, נברוזות, חולשה, עגבת, אפילפסיה. רמת החיים, מקרי מות? באיזה גיל היה אז הילד? יתום? מי מושל בבית? החינוך קפדן, מפנק? מפחידים את הילדים מפני החיים? מהי ההשגחה על הילדים?

כאן רואים את הילד במצבו במשפחה ומשערים אילו רשמים נמסרים ונקנים לו.


7. מקומו של הילד בשורת האחים? הבכור, משנהו, הצעיר, ילד יחיד, בן יחיד, בת יחידה? התחרויות? בכיות תדיר? צחוק זדון? מגמות לשלול ערכם של אחרים?

חשיבות בכך לתורת האופי, ויש בהן כדי לבאר את יחסו של הילד לזולתו.


8. דעותיו של הילד על בחירת מקצוע? מה חושב הוא על נישואין? מה הם מקצועות העבודה של בני משפחתו? איך הם חיי הנישואין של הוריו?

תשובה לכך פותחת פתח להסיק מסקנות בנוגע לאומץ לבו של הילד לקראת העתיד ובטחונו בו.


9. משחקיו האהובים? ספורים חביבים? דמויות חביבות עליו מתוך ספור ופיוט? הנוטה להפריע את משחקם של האחרים? האם הוא שוגה בדמיונות? מחשבה מפוכחת? חלומות בהקיץ?

רמזים בכך על דבר אישים למופת במגמת תפקיד הגיבורים.


10. זיכרונות קדומים? חלומות מלאי רשמים או חלומות נשנים לפעמים קרובות? (טיסה, נפילה, עיכוב, איחור לרכבת, התחרות במרוץ, חלומות בהלה ופחד).

תכופות מוצאים בזה נטייה להתבודדות, נטייה לזהירות מופלגת, רדיפת כבוד והיתרון הניתן ליחידי סגולה לחיי הכפר.


11. מאיזו בחינה התייאש הילד. מרגיש הנהו שמזלזלים בו? מגיב באופן רצוי על שבח ותשומת לב? אמונות תפלות? בורח מקשיים? מתחיל עניינים ואינו גומרם? בלתי בטוח בעתידו? מאמין בפעולה המזיקה של התורשה? האם הרפתה סביבתו את ידיו באופן שיטתי? השקפת עולם פסימית?

מכאן בחינות חשובות לכך, שאבד הילד את בטחונו בעצמו ומבקש את דרכו במפנה משובש.


12. מדות מגונות אחרות כגון העוויות, התנהגות כטיפש, ילדותי ונלעג?

ניסיונות פחות אמיצים להפנות תשומת-לב אל עצמו.


13. ליקויים בדיבורו? מכוער? רגליו מגושמות? רגלי X או O)? גידול בלתי מפותח? שמן באופן יוצא מן הרגיל? קטן באופן יוצא מן הכלל? לקויים בעיניים, באוזנים? מפגר בשכלו וברוחו? איטר יד ימינו, נוחר בלילה? יפה להפליא?

כאן מדובר על קשיים בחיים, שהילד מפליג בערכם עפ"י רוב. ע"י כך יכול הוא לבוא לידי מצב רוח של רפיון ידים מתמיד. התפתחות לקויה דומה לזו אנו מוצאים גם אצל ילדים יפים מאוד. בהם נעורה הסוגסטיה כאילו את הכל חייבים לתת להם במתנה, בלי כל התאמצות מצדם, בשל כך הם מחמיצים את ההכנה הנכונה לחיים.


14. מדבר גלויות על אי הכשרתו, על "כשרונו הלקוי" לבית הספר? לעבודה? לחיים? מחשבות התאבדות? היש קשר זמני בין אי הצלחותיו וליקוייו? (הזנחה, סידור חבורת-לסטים), מפליג בערך ההצלחה החיצונית? האם הוא עבדותי? מתחסד? מהפכן?

צורות-ביטוי לרפיון-ידים קשה. לרוב בא הרפיון הזה לאחר ניסיונות וקפיצות שווא להתרומם, שסופן כשלון משום שאין בהן תכלית וגם משום חוסר הכנה מספקת מצד הסביבה. אחר כך בא החיפוש אחר תמורה מספקת בשדה-מערכה צדדי.


15. פעולות חיוביות של הילד.

רמז חשוב שבכוחו להראות על התעניינות, נטייה והכנת הילד בכוון אחר מזה שהלכו בו עד עתה.



* * *

שאלות אלה, יש להציג בצורת שיחה, ובשום פנים לא מתוך שגרה, אלא בצורה בונה ויוצרת. על יסוד האינפורמציה שתיאסף תתקבל תמיד תמונת האישיות, שבה הליקויים אינם מוצדקים, אבל מסתברים. את השגגות שנחשפו יש לבאר תמיד מתוך הארת פנים ומתוך אורך רוח, ובלי גערות ואיומים.