מאמרי אמונת עתיך - עלון מס' 8

לתוכן הגיליון

טבת- שבט תשנ"ו

 

מתוך "נקודה", ט"ו בחשוון תשנ"ו.

ואף על פי כן ולמרות הכל

רבין של צבי הנדל

 

כמעט כל יום מאז הרצח, חושף מישהו אחר, את סיפור רבין הסודי שלו. מתברר שגם למועצת יש"ע היה רבין סודי משלה.

בפסח האחרון ביקר רבין את חיילי צה"ל באזור קטיף. צבי הנדל, ראש המועצה האיזורית, הפציר בו לבקר ביישובים, ורבין סירב. עם זאת, הוא הפתיע במה שאמר שם במסיבת העיתונאים. אלה היו ימי ויכוחים קשים, רבים ביקשו אז לעקור את נצרים ממקומה, ורבין אמר: "אני רוצה לשבח את מתיישבי גוש קטיף על עמידתם האיתנה בימים אלה". צבי הנדל לא הופתע.

היום מוכן צבי הנדל, די בהיסוס, לגלות משהו מאותן פגישות בארבע עיניים. על רובן המוחלט התקשורת לא ידעה, ואולי זה היה סוד-כוחן.

הפגישות התקיימו במקומות שונים. האווירה בהן היתה עניינית, לעיתים מבודחת. באחת הפעמים שיבח רבין את הנדל על התכנון המוצלח של גוש קטיף. הנדל השיב: "היה איזה ראש ממשלה לפני 20 שנה שסייע לכך רבות, נדמה לי שקראו לו יצחק". רבין השיב: "עדיף שלא תזכיר לי את זה". בכל הפגישות היה ברור שאת המחלוקות העקרוניות משאירים בחוץ ופותרים בעיות מעשיות ככל שניתן. הנדל זקף שורה של הישגים לזכותן של פגישות אלו, בהסכמי אוסלו א' נקבע שתחום היישובים בגוש קטיף יהיה תחום הגדר בה הם מוקפים. בין היישובים היתה אמורה לפעול המשטרה הפלשתינאית. הנדל ראה בכך מתכון בטוח לאסון. הוא פנה לצוות שדן עם ערפאת על הסכמי קהיר, והללו השיבו: "אי אפשר אחרת". פגישה בארבע עיניים עם ראש הממשלה הביאה את רבין לחרוג ממה שהוסכם באוסלו. יישובי גוש קטיף הפכו ליחידה אחת. ערפאת התפוצץ מזעם, אך זה לא עזר לו.

בפגישה אחרת שוחח הנדל עם ראש הממשלה על עתיד גוש קטיף. רבין אמר כי שום יישוב לא יפונה במהלך הסכם הביניים, אבל את הדיונים על הסדר הקבע התכוון לקיים רק לאחר הבחירות הקרובות לכנסת. משום כך סירב לשרטט את מפת הקבע שלו. הנדל הפציר בראש הממשלה פעמים מספר, וביקש לדעת מה בכל זאת כוונתו לגבי העתיד. בסופו של דבר, רבין הבהיר: גוש קטיף צריך להישאר בריבונות ישראלית בהסדר הקבע. עם זאת המליץ לצבי הנדל להמנע מחשיפת השיחה. ככלל, רבין נתן להבין שהקשר מותנה בזה שיישמר בסוד. באופן מוזר נשאר בו משהו מן החשבונות של ימי המנדט כאילו לא תיתכן ידידות בין אישית בין שני המחנות הפוליטיים.

פעם אמר: "יש חבר'ה רציניים מאוד בין המתנחלים. לו יכולתי לספר על כך לאנשים".

פעם אחת דיברו פוליטיקה, בעקבות פיגוע האוטובוס ליד כפר דרום. הם נועדו ביחידות והנדל מנה שורה ארוכה מאוד של הפרות הסכם מצד עראפאת. "הוא היה אז ישר ביותר, והודה שערפאת מפר את ההסכם" מגלה הנדל. רבין הוסיף את תנועת היד המפורסמת שלו, כדי להביע את דעתו על ראש אש"ף. "אתה קונה את עולמך, אם אתה מתייצב עכשיו ומודיע על השעיית ההסכם עם אש"ף", אמר הנדל לרבין. רבין השיב כי אם הוא יעשה זאת, הממשלה תתפרק מיד. הנדל הבטיח שבמקרה כזה יעניק הימין לראש הממשלה רשת בטחון. רבין ענה במרירות: "אתה לא מכיר את הימין, לך תעשה שיעורי בית".