תרט. שלא לאכול מעשר שני - ספר החינוך
המצווה בכל הספרים
שלא לאכול מעשר שני בטומאה ואפילו בירושלים עד שיפדה.
שהעיקר אצלנו שמעשר שני שנטמא פודין אותו ואפילו בירושלים, כמו שהתבאר במסכת מכות
(יט, ב), ועל זה נאמר
(דברים כו יד) לא בערתי ממנו בטמא, והוא כאלו אמר לא תבער ממנו בטמא, כלומר לא תאכל ממנו בטמא, כי אחר שהשם צונו, שנאמר לא עשיתי כן וכן הרי הוא כאלו צונו לא תעשה כן, ומן הטעם הזה נחשב לשונות אלו שבפסוק זה ללאוין, והנה סוף הפסוק אומר שמעתי בקול ה’ אלהי, לומר, שהוא הזהירנו על כל זה.
מן הקודש, כתבתי במקומות הרבה מן הספר, מה שידעתי בו
(עי' מצוה שסב).
מה שאמרו זכרונם לברכה
(בספרי), לא בערתי ממנו בטמא. בין שאני טמא והוא טהור, בין שאני טהור והוא טמא, כלומר שבכל אחד משני צדדין אלו לוקין עליהן, והוא שיאכל אותו בירושלים, שהוא מקום אכילתו, שכן פרשו זכרונם לברכה, שאין לוקין עליו אלא שם, אבל האוכלו בטומאה חוץ לירושלים אינו לוקה עליו, אלא מכין אותו מכת מרדות דרבנן.
ויתר פרטיה, מבוארין בסוף מכות
(יט ב).
בזכרים ונקבות בזמן הבית שהיו לנו מעשרות דאורייתא.
המצווה בכל הספרים