המצווה הק"ב ממצוות לא עשה - ספר המצוות לרמב"ם
האזהרה שהוזהרנו מלתן שמן במנחת חוטא.
והוא אומרו יתעלה:
"לא ישים עליה שמן" (שם ה, יא);
ומי שנותן עליה שמן – לוקה.
קכה. שלא ליתן שמן זית במנחת חוטא - ספר החינוך
שלא ישים הכהן שמן במנחת חוטא עני, שנאמר
(ויקרא ה יא) לא ישים עליה שמן. ואף על פי שבשאר מנחות היו נותנין שמן. ומפני כן אמרתי חוטא עני, כי חוטא עשיר אינו מביא מנחת קמח לעולם, כי אם קורבן בהמה, כמו שמפורש בתורה.
לפי שהשמן רמז למעלה ולגדולה, שאם אתה מערבו בכל משקים הוא צף על כולן, והוא דבר חשוב מאוד, וידוע הוא חשיבות שמן הטוב, ולכן ימשחו בו המתחנכים למעלת מלכות או כהונה, על כן אין ראוי לתת ממנו במנחת החוטא הצריך להראות בעצמו דאגה ושפלות על שבא דבר עבירה בידו. ועוד נאמר שהוא לחמלת העני שלא להטריחו יותר מדי להביא שמן, כי ה’ ברוך הוא לא יטריח בריה. ומפני זה גם כן לא חייבו רק במעט קמח, שאי אפשר לשום אדם אפילו בדלי דלות בלא מעט קמח. וזה יספיק לנו גם על הלבונה.
מה שפירשו זכרונם לברכה
(מנחות עו ב) שמנחת חוטא היתה עישרון אחד לא פחות ולא יותר. וכל המנחות
(שם נט א) הקרבות לגבי מזבח טעוונות שמן ולבונה ולוג שמן לכל עישרון וקומץ לבונה לכל מנחה, בין שהיתה עישרון אחד או אפילו ששים עישרון. אבל יותר מששים אין מביאין מנחה אחת, חוץ ממנחת קנאות ומנחת חוטא, שאין בהן שמן ולבונה, שנאמר לא ישים עליה שמן ולא יתן עליה לבונה.
ויתר פרטיה מבוארים במנחות.
וכהן העובר עליה, ונתן שמן במנחה זו של חוטא עני לוקה.
מצווה קכו: מצוות לא תעשה, שלא לשים שמן במנחת חוטא - ספר מצוות ה'
[לא תעשה עב] מצוות לא תעשה, שלא ליתן שמן במנחת חוטא.
שנאמר: "לא ישים עליה שמן"
ויקרא ה, ו.
מראי מקומות:
מנחות דף נ"ט;
רמב"ם הלכות מעשה הקרבנות פרק י"ב הלכות ז-ח;
רמב"ם, ספר המצוות לא תעשה ק"ב;
רבי משה מקוצי, ספר מצוות גדול לאוין שכ"ח.