המצווה הקפ"ט ממצוות לא עשה - ספר המצוות לרמב"ם
האזהרה שהוזהרנו מלאכול לחם העשוי מתבואה חדשה
קדם עבור יום ששה עשר בניסן.
והוא אומרו יתעלה:
"ולחם וקלי וכרמל לא תאכלו" (ויקרא כג, יד).
והאוכל ממנו כזית – לוקה.
שג. שלא לאכול מתבואה חדשה קודם כלות ששה עשר בניסן - ספר החינוך
שלא לאכול מתבואה חדשה קודם כלות יום ששה עשר בניסן. שנאמר
(ויקרא כג יד) ולחם וקלי וכרמל לא תאכלו עד עצם היום הזה.
לפי שעיקר מחייתן של בריות היא בתבואות, ועל כן ראוי להקריב מהן קורבן לשם אשר נתנה טרם יהנו מהן בריותיו, וכעין מה שאמרו זכרונם לברכה
(ברכות לה, א) בדומה לזה, כל הנהנה מן העולם הזה בלא ברכה מעל. וכל זה להכשיר עצמנו שנהיה ראויין לקבל מטובו, וכמו שכתבתי בספר זה פעמים רבות. וביום ששה עשר בניסן היינו מקריבין בזמן הבית קורבן העומר מתבואה חדשה מן השעורים, כי היא התבואה המבכרת יותר מן החטים, והיא מתרת כל התבואות.
מה שאמרו זכרונם לברכה
(מנחות ע א) שחמש תבואות לבד הן, שהן בכלל איסור החדש, והן, חטה ושעורה וכוסמת שבלת שועל ושיפון. ובזמן הבית. משקרב העומר ביום ששה עשר בניסן, היה מותר החדש בירושלים. ומקומות הרחוקים מותרין אחר חצות, לפי שאין בית דין מתעצלין בו עד אחר חצות, ועל כן היה מותר להם בכל מקום לסמוך על חזקה זו. והיום בעוונותינו, שאין מקדש, אסור מן התורה כל היום. ובמקומות שעושין שני ימים טובים אסור כל יום שבעה עשר עד לערב מדרבנן.
ויתר פרטיה במנחות פרק עשירי ובמקומות משביעית ומעשרות וחלה.
בין בפני הבית בין שלא בפני הבית בזכרים ונקבות. ומי שעבר על זה ואכל כזית מפת חדש קודם יום הקרבת העומר חייב מלקות.
מצווה שד: מצוות לא תעשה, שלא לאכול לחם מתבואה חדשה קודם לעומר - ספר מצוות ה'
[לא תעשה קפ] מצוות לא תעשה, שלא לאכול לחם מתבואה חדשה קודם לעומר.
שנאמר: "ולחם וקלי וכרמל לא תאכלו עד עצם היום הזה וגו'"
ויקרא כג, יד.
מראי מקומות:
סוף מסכת ערלה; קדושין דף ל"ט; מנחות דף ע';
הלכות מאכלות אסורות אסורות פרק י' הלכה ב';
רמב"ם, ספר המצוות לא תעשה קפ"ט;
רבי משה מקוצי, ספר מצוות גדול לאוין קמ"ב, קמ"ג, קמ"ד;
שו"ע אורח חיים סימן תפ"ט;
שו"ע יורה דעה סימן רצ"ג;
רבי יצחק מקורביל, ספר מצוות קטן סימן רי"ז; ואין זה לאו שבכללות עיין כריתות דף ה' ובספר המצוות שורש ט';
רמב"ן משיג ומנה כל אלה לאוין ללאו א' ועיין כלל ח'.