רשב"ם לדברים פרק כח
פסוק ה  
טנאך - 
שיהא מלא פירות. 
ומשארתך - 
הוא כלי שנותנין בו את הבצק.  
פסוק ח  
באסמיך - 
באוצרותיך. שיהיו מלאים דגן תירוש ויצהר כדכתיב: 
וימלאו אסמיך שבע.  
פסוק י  
נקרא עליך - 
שימלא משאלותיך. בהראותו כי אַתֶּם עִמּוֹ.  
פסוק כ  
המהומה - 
ע"י קולות וברד. כמו:
 וירעם ה' בקול גדול וגו' על פלשתים ויהמם.  
המגערת - 
הנני גוער לכם את הזרע וארותי את ברכותיכם.  
פסוק כב  
בשחפת וגו' - 
מיני חלאים הם. 
קדחת ודלקת וחרחר -
מיני חמימות הם.  
פסוק כג  
והיו שמיך אשר על ראשך נחשת - 
שלא ירד מטר מן השמים. אלא - 
יתן מטר ארצך אבק ועפר - 
הרוח במקום שרגיל להמטיר מטר ימטיר לך מן השמים אבק ועפר, כלומר: מגבהי ההרים שהן יבשים מאין מטר, ירד אבק ועפר שינקרו עיניכם. ומתוך כך - 
יתנך ה' נגף - שלא תוכל לראות ותברוח מפני אויביך.  
פסוק כד  
מטר ארצך - 
לשון ירידה כמו: 
המטיר על סדום ועמורה גפרית ואש. 
ימטר על רשעים פחים אש וגפרית.  
פסוק כו  
ואין מחריד - 
אין מבריח העופות מעל הנבלות, כי אין קוברין.  
פסוק לז  
ולשנינה - 
לדבור כמו: 
ושננתם.  
פסוק מ  
ישל - 
כמו:
 ונשל גוים. 
וכן: 
ימל קצירו מן 
ונמלתם. 
וכן 
אחריתו כנחש ישך, מן 
נשך הנחש. ל' יפעל. 
פסוק מו  
לאות - 
שהמקלל יקלל לשונאו להיות כמוהו, (גם י"ל שלא עבדתם להקדוש ברוך הוא).  
פסוק נו  
תרע עינה באיש חיקה ובבנה ובבתה - 
הגדולים מתת להם מכל מה שתאכל. 
וגם בשליתה [משליתה] ובבניה אשר תלד  -
בסתר, שלא יוודע לפי שתאכלם בחסר כל. 
גם מאלה - 
תרע עינה כאיש חיקה ובבנה ובבתה - מתת להם.  
פסוק נז  
ובשליתה - 
שליא ממש כמו שמצינו בתלמוד, 
לפי הפשט.  
פסוק נט  
ונאמנים - 
ארוכים ומקוימים, כמו:
 לדור ודור אמונתך, ותקעתיו יתד במקום נאמן.  
פסוק סה  
לב רגז - 
דחיל.  
פסוק סו  
מי יתן ערב - 
לפי הפשט: 
ערב העתיד לבא, שכן דרך החולים.  
פסוק סט  
בחורב - 
תוכחות שבפרשת אם בחקותי שכתוב בסופן: 
ביד משה בהר סיני, הוא הר חורב.  
הפרק הבא