ב"ה
בית הדין האזורי חיפה
| ||||
בפני כבוד הדיינים: | ||||
הרב שמואל אברהם חזן הרב רפאל גלב הרב אברהם מאיר שלוש |
דיין דיין ראב"ד |
תיק מספר: | 1068266/1 | |
תאריך: |
י"ח באדר ב התשע"ו
28/03/2016 | |||
תובע |
פלונית ופלוני
| |||
משיב |
| |||
הנדון: | היתר נישואין למינקת | |||
נושא הדיון: | היתר נישואין למינקת חברו |
לא ישא אדם מעוברת חברו ומינקת חברו, ואם נשא – יוציא ולא יחזיר עולמית, גזרה שמא תעשה עוברה סנדל. אי הכי, דידיה נמי? אי למ"ד במוך – במוך, ואי למ"ד מן השמים ירחמו – מן השמים ירחמו, הכא נמי, אי למאן דאמר במוך – במוך, אי למאן דאמר מן השמים ירחמו – מן השמים ירחמו? אלא משום דחסה. אי הכי, דידיה נמי? דידיה חייס עילויה, הכא נמי חייס עילויה? וכו'.ומסקנת הגמרא שהטעם שגזרו חכמים שלא ישא מינקת חבירו:
אלא, סתם מעוברת – למניקה קיימא, דלמא איעברה ומעכר חלבה וקטלה ליה. אי הכי, דידיה נמי? דידיה ממסמסא ליה בביצים וחלב. דידה נמי ממסמסא ליה בביצים וחלב? לא יהב לה בעל. וליתבעיניה ליורשים? אמר אביי, אשה בושה לבא לבית דין, והורגת את בנה.הגמרא מסיקה שהטעם שמעוברת חבירו צריכה להמתין כ"ד חודש לפני שתינשא שוב, הוא, שכל מעוברת עתידה להיות בהמשך מינקת, ויש לחוש שמא תתעבר מהשני, ויתעכר החלב ולא יהיה ראוי לאכילה, ויבוא התינוק לידי סכנה. אמנם ידועה שיטת הרמב"ם (פי"א מהל' גירושין הלכה כ"ה) שנימק את האיסור על פי הטעם שהובא בגמרא בהוה אמינא, והוא – משום 'דחסה', והיינו שמא יזיק הבעל את הוולד בשעת תשמיש. וכבר עמדו על זה באחרונים מדוע נקט טעם זה שלכאורה נדחה בגמ', עיין בזה בכסף משנה (שם) ים של שלמה (ד, ל) ובבית שמואל (סימן י"ג סקכ"א) אך אין הדברים קשורים לנדון דידן ואין כאן המקום להאריך.
גזרו חכמים שלא ישא אדם ולא יקדש מעוברת חבירו, ולא מניקת חבירו, עד שיהיה לוולד כ"ד חדשים וכו' בין שהיא אלמנה בין שהיא גרושה בין שהיא מזנה. (ויש מקילין במזנה). ויש להקל במופקרת לזנות, כדי שיהא בעלה משמרה.ב. מחלוקת ראשונים האם התקנה היתה רק באלמנה או גם בגרושה
רבינו שמשון זקנו של רשב"א היה אומר דגרושה מינקת מותרת לינשא משום דלא משעבדא להניק כדאמרינן בפרק אף על פי (כתובות נט: ושם) נתגרשה – אינו כופה.וכן הוא לשון רא"ש (כתובות פרק ה סימן כ):
וה"ר שמשון הזקן ז"ל היה אומר דגרושה אינה צריכה להמתין עשרים וארבעה חדש שאין עליה להניק את בנה הואיל ובעלה קיים, והביא ראיה מההיא דלעיל (נט:) נתגרשה – אינו כופה, ואין חילוק בין נדרה ללא נדרה אבל כשמת בעלה אף על פי שאינה מחוייבת להניקו מ"מ כיון שאין לו אב עשו חכמים תקנה שתניק האם.וכן הוא לשון הגהות מרדכי יבמות פרק החולץ [רמז ק"ו] בשם הסמ"ג:
כתב בסמ"ג במצות 'לגרש' משם רבינו שמשון מפלויי"ץ וז"ל גרושה מינקת מותרת לינשא תוך הזמן הזה, מפני שאנו אומרים פרק אף על פי נתגרשה אין כופה להניק, ולא הודה לו ר"ת מפני שבמקום שמכירה הולד כופה כמו שאומר שם ופירש נמי בשאלתות לא שנא גרושה לא שנא אלמנה עכ"ל.אמנם הר"ן ביאר טעם המחלוקת בין הר"ש לר"ת באופן אחר, והוא, שלדעת הר"ש גרושה אינה אסורה להינשא כיון שיש לו אב שידאג לו, אבל באלמנה בושה לתבוע מהיורשים. ור"ת חולק, שגם בגרושה היא לא תתבע את בעלה לשעבר, כיון שאינה רשאית לתובעו רק על ידי שליח ונמצא הוולד בסכנה. ולביאור הר"ן נמצא שאינו תלוי כלל בשיעבוד האשה להניק. וביאר הגרע"א בתשובה הנ"ל שמתוך דברי הר"ן נראה [ונביא דבריו להלן בנידון של מזנה], שכל מחלוקת הר"ש ור"ת היתה רק כשהתינוק מכירה שאז היא משועבדת להנקה, ובכל זאת להר"ש היא מותרת להינשא, כיון שיש אב שידאג לו, ולר"ת אסורה כיון שהיא לא תתבע את בעלה.
בשנתגרשה בא מעשה לפני רבינו שמשון ז"ל והתירה לאחר ג' חדשים דכיון דקאי אב אי מתעברה ממסמס ליה בביצים וחלב כמ"ש בפרק החולץ [מב:] אבל כשמת בעלה, אשה בושה לבוא לב"ד לתבעם מן היורשין ונמצא ולד מת, אבל ר"ת ז"ל אסר אפילו בגרושה לפי שאינה יכולה להיות רגילה עם הבעל לתבוע ממנו כדאמרינן בפרק האשה שנתאלמנה [כח.] ואינה נפרעת ממנו אלא על ידי אחר, וכן כתב רב אחא ז"ל בשאלתות בפרשת וירא.ויש לציין שראיתי בנימוקי יוסף שהביא את שני הטעמים יחד במחלוקת הר"ש ור"ת, שלדעת הר"ש הטעם שגרושה מותרת – גם משום שיש אב שידאג וגם משום שהיא לא משועבדת להנקה, ולדעת ר"ת אסורה להינשא – גם משום שהיא משועבדת להנקה אם התינוק מכירה וגם משום שהיא מתביישת לתבוע מבעלה.
ולענין גרושה פלוגתא דר"ת ז"ל ורבינו שמשון ז"ל, דרבינו שמשון ז"ל כתב דוקא אלמנה שהיא בושה לתבוע ליורשים איכא למיחש שאם תתעבר מעכר חלבה וקטלא ליה דמי יהיב לה ביצים וחלב למסמס לתינוק, אבל גרושה מעוברת ומניקה מותרת לינשא דלא כסיפא למתבע לבעל וחייס איהו שפיר על בריה למסמוסיה בביצים וחלב, ועוד, דהא אמרינן פרק אף על פי (נט:) שאם נתגרשה אינה כופה להניק, אבל ר"ת ז"ל כתב אפילו בגרושה דההיא נמי כופה להניק אם מכירה כדמפרש התם, וכיון דלא מצי למתבעיה אלא על ידי שליח כדאיתא שילהי האשה שנתארמלה (כח.) אף היא בושה לתבוע על ידי שליח, וכן כתב רב אחא ז"ל בשאלתות.והנה השו"ע הכריע כדעת ר"ת שאין לחלק בין גרושה לאלמנה. אמנם הבאנו כאן את טעמי הדברים ושורשם כדי לדון להלן בהתעברה בזנות האם דינה תלוי ועומד במחלוקת הר"ש ור"ת. אך ראשית מוטל עלינו לברר האם דעתו של הר"ש הזקן נדחתה לגמרי מההלכה או שיש בכל זאת מקרה שגרושה מותרת להינשא.
אשה שמת בעלה והניחה מעוברת וילדה ולא הניקה את בנה, שגם זו צריכה להמתין כ"ד חדש, דכיון שזו נאסרה משום מעוברת חבירו דסתם מעוברת למניקה קיימא, אפילו נתנה בנה למניקה אחר כך, איכא למיגזר אטו לא נתנה וכו' ומה ששאלת איך נוהגים כאן, אין לומר מנהג בדבר כזה שאינו תמידי, אך כשאני נשאל מזה אני מורה להם לאיסור, ואף אם אפשר שהורה אי זה מורה הגס לבו בהוראה להקל ועשו מעשה על פיו פעם אחת כשקרה באי זה זמן, אין זה מנהג ואיני חושש לו, לפי שנראה שהורה שלא כהלכה.מאידך גיסא דעת הרשב"א (כתובות כ. ד"ה ת"ר) היא, שגרושה שלא התחילה להניק או אף אם התחילה אך התינוק לא הספיק להכירה, אינה צריכה להמתין כ"ד חודש. וזה לשונו:
ומיהו בגרושה דוקא בשהניקתהו קודם שנתגרשה עד שהכירה, אבל קודם הזמן הזה לא, דהא אי בעיא לא תניק אותו כלל ואפילו בשכר.והנה הבית יוסף הכריע למעשה כדעת הריב"ש שאין לחלק בין התחילה להניק או לא, אך בכל זאת לא דחה לגמרי דעת הרשב"א וכתב שם:
וראיתי מורים עושים מעשה כדברי הרשב"א ולא מחיתי בידם כיון שיש להם אילן גדול על מי שיסמוכו, ועוד דמידי דרבנן הוא.ולפיכך בשלחן ערוך (סימן י"ג סעיף י"ד) הביא את שתי הדעות:
והיינו דלא מצא הב"י מי שחולק על הרשב"א במפורש, ואדרבא הרב המגיד והר"ן שהביאו דברי הרשב"א בלי חולק, משמע דהכי ס"ל להלכה, אך ממשמעות דברי הריב"ש הוציא הב"י דחולק על הרשב"א, וכן בשו"ע, אף דבסעיף י"א סתם דאף גרושה צריכה להמתין כ"ד חודש דלא כהר"ש, מכל מקום כתב (בסעיף י"ד) דיש להקל בגרושה באינו מכירה, אלא דכתב יש מי שאומר וכו' והיינו מלשון הריב"ש. משמע, דלא דחה המחבר לגמרי דברי הרשב"א מהלכה.גם הנודע ביהודה (מהדורא קמא סימן י"ז) כתב לבאר מדוע השו"ע הביא את שתי דעות בלשון 'יש מי שאומר', וכתב:
והנה דברי הש"ע סתרי אהדדי, דבריש דבריו כתב דעת המתיר בשם יש מי שאומר, ולשון 'יש מי שאומר' דרכו של השו"ע לומר על דברי יחיד שאין הלכה כמותו, ובסוף דבריו כתב דעת האוסר בשם 'יש מי שאומר'. ואמנם הדבר פשוט, דבהתחילה להניק אך שאינו מכירה בזה תופס דעת האוסרים עיקר ולכן הביא דברי המתיר בשם יש מי שאומר, ובלא התחילה להניק תופס על כל פנים בגרושה דעת המתיר עיקר ולפי שמדברי הריב"ש שהוא האוסר משמע דהוא הדין בגרושה ולכן כתב דעתו בשם יש מי שאומר.נמצא לפי ביאורו של הרע"א השו"ע לא דחה לגמרי דעת הרשב"א זאת מכיון שהריב"ש לא דיבר מפורשות בגרושה. ולפי ביאורו של הנו"ב השו"ע אדרבה תפס לעיקר כשיטת הרשב"א, לכל הפחות בגרושה שלא התחילה להניק כלל, שאינה צריכה המתנת כ"ד חודש.
ואף על פי כן, מעולם לא סמכתי על זה להתיר גרושה בלי צירוף קולות אחרות.אמנם, לאחר שכתב הסבר זה, שהשו"ע הכריע להקל באלמנה שלא התחילה להניק, כתב:
ולכן באשה זו שלפי הנראה אין בדעתה ליתן דד בפי התינוק כלל ולא תתחיל להניקו כלל וכו' ולכן נלע"ד להקל באשה זו, ובפרט וכו'.וראה עוד בשו"ת עין יצחק (חלק א' אבן העזר סימן י"ז):
נשאלתי בגרושה מעוברת וילדה וולד לאחר הגירושין, וקבלה על עצמה התחייבות להניק את הוולד. ואם תצטרך לשכור לו מינקת מחוייבת לשכור לו מינקת. ולא התחילה להניק כלל. והיא צעירה לימים, ויש לחוש לתקלה חלילה, וכמו שכתבו בארוכה. ונשאלתי אם מותרת להנשא בתוך זמן כ"ד חודש.והאריך מאוד בטעמי המחלוקת של הר"ש הזקן ור"ת ולבסוף כתב:
ונתבאר בעז"ה דלשיטת הר"ש יש להקל גם בנדון דידן, וכבר כתבו האחרונים דבמקום הדחק יש להקל, היינו בספר נחלת יעקב להגאון מליסא בתשובה סי' ז' ובמשכנות יעקב. וכן כתב הברית אברהם בסימן כ' דהעיקר לדינא דבגרושה ולא התחילה להניק מותרת להנשא. וכן הנו"ב במ"ק חלק אה"ע סי' י"ז כתב דמלשון השו"ע בסעי' י"ד משמע דבלא התחילה להניק ובגרושה דעתו להקל. ואף אם יהיה ספיקא דדינא בזה – הא ספיקא דרבנן להקל.וסיים לדינא להקל בגרושה שלא התחילה להניק בשעת הדחק כגון שיש חשש שתצא לתרבות רעה, וכן, שתהיה התחייבות ממונית לשכור מינקת:
ולכן יש לסמוך על האחרונים דהסכימו להקל בגרושה שלא התחילה להניק במקום הדחק. ובנדון דידן הוי מקום הדחק, כמו שכתב מעלת כבוד תורתו, דהיא צעירה לימים ויש לחוש שמא תצא חלילה כו'. על כן דעתי מסכמת לדעתם דמותרת להנשא באופן דאבי האשה שהוא עשיר יתחייב לשלם מכיסו שכר הנקתו. וגם הבעל הנושאה יתחייב על זה בבטוחות ביותר על הנקה והצרכה של הוולד וכפי ראות עיניהם בזה. אז הנני מצטרף עמהם להתירה להנשא. ובאתי עה"ח וכו'.וראה עוד שם (סימן י"ח) שנשאל בגרושה שרוצה להינשא לאחר שלשה חודשים ללידתה, וכתב להתיר:
יש לנו לסמוך על הנו"ב בגרושה שלא התחילה להניק, כי כן ראיתי בספר נחלת יעקב להגאון מליסא בתשובה סי' ז' שמתיר בגרושה שלא התחילה להניק. וכ"כ הברית אברהם בסי' כ'. וכ"כ המשכנות יעקב.וסיים שם בתשובה:
והעיקר כי יכולין לסמוך על דברי הנו"ב והנחלת יעקב והברית אברהם דדעתם להתיר בגרושה שלא התחילה להניק, וכפי הפרטים המבואר בנו"ב במ"ק סי' י"ז. ולכן הנני מסכים לדעת כת"ר להתירה לאחר ג' חודשים מן עת לידתה ועל פי האופנים שכתב כת"ר. ובאופן שלא קיבלה עליה מעולם החיוב להניקו, אלא עיקר החיוב חל על הבעל שגירשה, אז יש להתיר וכנ"ל.ובשו"ת יביע אומר (חלק ט' סימן ט"ו) אחר שהביא מה שכתב הבית יוסף שלא מיחה במי שמיקל כהרשב"א, כתב, שהגם שהכלל הוא כשכותב מרן י"א וי"א הלכה כי"א בתרא, ואם כן נמצא שהשו"ע פסק לעיקר כהריב"ש, יש לומר שכלל זה נאמר באיסור תורה אבל באיסור דרבנן – הלך אחר המיקל. וכתב טעם נוסף שיש להקל, על פי הכלל שבמקום שמרן כותב י"א וי"א אך בבית יוסף מגלה דעתו כמו צד אחד, הולכים כמו שכתב בבית יוסף:
ולפי הכלל שכתב הפמ"ג בהקדמתו ליו"ד (אות ב) כשכותב מרן בשו"ע י"א וי"א, בדאורייתא אזלינן לחומרא ובדרבנן אזלינן לקולא. ע"ש. לפ"ז יש להקל, כיון דהכא הויא מילתא דרבנן. וכן כתב בשו"ת זכר יהוסף (חאה"ע סי' כא עמוד עט ב). וכן נראה דעת הגאון אמונת שמואל, והובא בשו"ת שבות יעקב (סי' צה) דמרן הש"ע ס"ל להקל. ע"ש. וע"ע בערך השלחן (סי' י"ג סוף סק"י). ובשו"ת בית יצחק (חאה"ע סי' נג אות יד). ע"ש. וע"ע בזכרונות אליהו (חו"מ ערך מרן אות כ"ט) שכתב בשם שו"ת תוקפו של יוסף ח"ב (סי' י"ט), דאע"ג דהיכא דאיכא בש"ע י"א וי"א, קי"ל דהלכה כי"א בתרא, מ"מ אם מצינו בב"י שמרן גילה דעתו כד' י"א קמא, יש לפסוק כדברי י"א קמא, מאחר שמרן גילה דעתו כן בב"י. ע"ש. וכיו"ב כתב בשו"ת והשיב משה (חאה"ע סי' ז') שהביא מ"ש בשו"ת אמונת שמואל, דמרן לא הכריע כאן אם הלכה כהרשב"א או כהריב"ש, וס"ל להקל כמ"ש בב"י, וכתב ע"ז, שאע"פ שהכלל הוא שהלכה כדברי י"א בתרא, מ"מ ס"ל שכיון שלא הכריע בהדיא בש"ע כאחד מהם, ובבית יוסף גילה דעתו בדבר, דס"ל כדברי יש אומרים קמא להקל, הכי נקטינן. ושכן כתבו רבני תוניס בכה"ג, והובאו בספר הליכות יעקב (מע' ט אות ג). ע"ש. וגם הגרע"א שם כתב דמרן לא דחה לגמרי דעת הרשב"א. וגדולה מזו כתב הגאון רבי רפאל בירדוגו בספר תורות אמת (אה"ע סי' י"ג סי"ד), שהואיל ומרן הב"י כתב היתר בזה, פסקנו כן הלכה למעשה, וכן הסכימו כל בתי הדין בעירנו להתיר.וכן שנה דבר זה ביביע אומר (חלק י' סימן ט"ז), והקל שם לגרושה להינשא, אחר שעברו ששה חודשים מלידת הוולד, והתינוק ניזון ממזון תינוקות והוסיף עוד:
וכתב הרה"ג ר' עמרם אבורביע בספר נתיבי עם (ח"ב), שכן נהגו בתי הדין בירושלים.ועי"ע לו מש"כ ביביע אומר (בחלק ט' סימן י"ד ובחלק ז' סימן י"ג).
ובגוף ההיתר בנדון זה, שפיר העיר כ"ת ע"פ דברת הגאון נוב"ק סי' י"ז לפי יסודות הפוסקים אה"ע סי' י"ג בסופו, דבלא התחילה להניק, ובפרט שעברו עליה כבר ג' חדשים מלידתה דמיעכר חלבה כידוע מפוסקים, וגם היא גרושה, דאין לה שעבוד להניק, ואף על גב דלא קיי"ל כר"ש הזקן שבתוס' כתובות ויבמות שם שהתיר בכל גרושה גם מינקת, בנ"ד הכול מודים, ואף על גב דגם בזה איכא מחמירים בפוסקים, מכ"מ דעת הנו"ב ודעמיה מוזכרת למעשה בלהקת גדולי אחרונים.ועי"ע לאמו"ר הגר"י חזן זצ"ל בשו"ת יחווה דעת (חלק ג' סימן ל"ב) שהביא מאוצה"פ (סימן י"ג ס"ק ק"י אות א') שכתבו שהדעה הרווחת בפוסקים היא כשיטת הרשב"א:
סברת הרשב"א הממוצעת היא העיקר להלכה,וכ"ה דעת רבותינו האחרונים. וכתב שכנסת יחזקאל כתב שהב"י ס"ל כהרשב"א, וכן כתב האמונת שמואל שהרמב"ם והטור והלבוש והב"ח ס"ל כן, וכ"פ האהלי שם, וכ"פ בתורת חסד ובראש משביר והפרישה. וכן כתב בשם הפחד יצחק, שבס' תשובה מאהבה העלה, דרש"י והשאלתות והרי"ף והרמב"ם והר"ן והרב המגיד, סוברים כהרשב"א, דבאין מכירה – מותרת, וכתב, שכן הסכימו רוב מנין ורוב בנין מהראשונים והאחרונים.
עוד ראיתי להב"י, שאחר שהביא דברי הריב"ש בענין האלמנה שלא הניקה, והיא סברת היש מי שאומר שהביא מרן באחרונה, כתב, ומדברי הרשב"א שכתבי בסימן זה דבגרושה שרי בכה"ג, ואפילו התחילה להניקו בעודה תחת בעלה, אם אינו מכירה שרי. וראיתי מורים עושים מעשה כהרשב"א, ולא מחיתי בידם כיון שיש להם אילן גדול על מי שיסמוכו, ועוד דמידי דרבנן הוא וכו' הרי דלא פסיקא ליה לאסור לגמרי כסברת הריב"ש, וכתב, כל המורה כסברת הרשב"א לא מחינן ביה.ויש להוסיף כאן שנראה לכאורה שהרמ"א פסק לגמרי כהריב"ש ולא כהרשב"א, שהרי בסעיף י"ג פסק השו"ע:
אלמנה שהיתה מניקה בנה, יכולה לומר איני מניקה אלא בשכר, ויכולה היא לתבוע כתובתה לאלתר ואף על פי שאינה יכולה לינשא עד סוף כ"ד חודש.ועל זה סיים הרמ"א, בשם מהר"ם פאדווא ומהרי"ו וריב"ש והרא"ש וכתב:
ואין חילוק בין התחילה להניק או לא התחילה.ומשמע שאוסר אף אם לא התחילה להניק. אמנם עדיין יש לומר שלא פסק כן אלא באלמנה, אך לא מצינו שהרמ"א פוסק שגם בגרושה שלא התחילה להניק אסורה להינשא, שהרי בסעיף זה השו"ע דיבר על אלמנה ולא על גרושה.
ויש לדקדק, למה באמת לא כתב הרמ"א כן בסוף הסימן, על מה שסיים המחבר ומשמע מדבריו דהוא הדין בגרושה, והוה ליה למימר ואין חילוק בין התחילה להניק כו' וקאי אכל הסימן (וכן מהר"מ יפה העתיק הגהות רמ"א בסעיף י"ג) אלא כדעת מורי ז"ל ודוקא באלמנה ולא בגרושה וכן משמע בדרכי משה על מה שהביא הבית יוסף תשובת הריב"ש באשה שמת בעלה כו' ולא הניקה כו' שצריכה להמתין כו' ציין הוא ז"ל וכן הוא בתשובת מהרי"ו כו' דאין חילוק בין התחילה להניק כו' עכ"ל וקשה, למה לא ציין על סוף דברי הב"י והוא הדין לגרושה שילדה ולא הניקה כו' אלא העיקר שבגרושה לא משמע ליה להחמיר.ד. מחלוקת ראשונים בהתעברה בזנות האם גם היא בכלל הגזירה של מינקת חבירו
מניקת שנתעברה בזנות, בא מעשה לפני ה"ר מרדכי טורמש"א והתירה ואמר דאפילו ר"ת האוסר, הוי משום שכופה אבי התינוק, ובזנות מי יכוף? ולכן התירה.אמנם המרדכי עצמו סיים שלא הודו לו בזה:
ולא הודו לו חכמים דמ"מ ב"ד יכופו אותה ועיין בתוס' פ' החולץ [מב] בסוגיא דממסמסא לו בצים וחלב ותמצא ראיה לאסור. נ"ל הדיוט, ואין להאריך, עיין פרק אף על פי בזה הספר, ועוד נ"ל ראיה לאסור בדיבור סתם מעוברת למניקת קיימא פירש תוס' וזה לשונם לטעמא דדיחסא וסנדל אין חילוק בין אלמנה וגרושה, ואף על גב דחוזר בו, מ"מ מן הטעם לבד חזר בו, ועוד אלמנה נמי אי אמרה איני ניזונית ואיני עושה לא משעבדא ליה עד כאן לשון תוספות. ואם כן לפי זה לא שנא מזנה, כיון דאינו תלוי בשיעבוד שמשעבדה כן נ"ל.וכן בדרכי משה (אות ט') הביא עוד דעות האוסרים:
וכדברי האוסרים כתב נמוקי יוסף (פרק החולץ יד: ד"ה איתמר) וכן הוא בהגהת מרדכי דכתובות (סי' ר"צ) וכן פסק מהרי"ו בתשובותיו (סימן ע"ג).ולעניין הלכה כתבו השולחן ערוך והרמ"א סימן י"ג סעיף י"א:
גזרו חכמים שלא ישא אדם ולא יקדש מעוברת חבירו, ולא מניקת חבירו, עד שיהיה לולד כ"ד חדשים וכו' בין שהיא אלמנה בין שהיא גרושה בין שהיא מזנה. וברמ"א: ויש מקילין במזנה.והנה לעיל הבאנו את הגרע"א שהביא שני ביאורים במחלוקת הר"ש ור"ת האם מחלוקתם תלויה בספק האם גרושה משועבדת להנקה או לא, או שמא מחלוקתם היא האם תלוי הדבר במציאותו של אב ידוע שידאג לוולד או לא, ועל דרך זו ביאר הגרע"א את המחלוקת בהתעברה בזנות. לדעת הר"מ מטורמושא שהתיר אף במזנה אף לדעת ר"ת, כוונתו שכיון שהכול תלוי בשיעבוד הנקה וכאן במזנה שאינה משועבדת ואף לר"ת כיון שאין אב שיכוף אותה לכן היא מותרת.
ביאור הדברים, דשם מקודם לזה הביא (המרדכי) דברי הסמ"ג שדן היתר בגרושה משום דתני נתגרשה אינו כופה, ולא הודה לו ר"ת, כיון דבמכירה כופה אותה והיינו דממילא ה"ה באינו מכירה אם אינו מוצא מינקת אחרת, וא"כ תמיד משתעבדא ליה שמא לא ימצא מינקת אחרת, וכיון דגם לר"ת תליא בשעבוד הנקה, משום הכי בזונה דאין מי שיכפינה, מותרת, וכזה ממש כיון הר"י מינץ בתשובה (סי' ה') מסברת עצמו, ואך בהגהת מרדכי כתב עלה ולא הודו לו חכמים דמכל מקום הב"ד יכופו אותה.אמנם דעת הצמח צדק (קדמון סימן נ"ה) שמזנה דינה חמור יותר מגרושה, ולדעתו אף לר"ש הזקן שהתיר בגרושה, בכל זאת יחמיר במזנה. ועיקר טעמו של הר"ש, כיון שבגרושה יש אב שידאג לו אין לאסור על האם להינשא, אך במזנה שאין אב ידוע, נמצא שהוולד בסכנה, וחזר דינה כאלמנה שאסורה להינשא. ולאחר שכתב שנראה מדברי המרדכי שמזנה עדיפה מגרושה כתב:
ולי יש שיטה אחרת בזה דמשמע לי איפכא וכו' דעד כאן לא התיר ר"ש הזקן אלא בגרושה, משום דאף על גב דהיא לא תניק את ולדה הרי אבי הולד קיים הוא ישכור לו מינקת. לכך כיון שגרושה אינה חייבת להניק את ולדה כדאמרינן נתגרשה אינה כופה אינה נקראת מינקת חבירו, שהרי אין היא חייבת להניקו, ולא נקראת מינקת חבירו. ולסכנת הולד לית לנו למיחש אפילו תינשא, שהרי אבי הולד ישכור מניקת לולד. אבל מזנה, אם תהיה מותרת לינשא תוך כ"ד חדש, לא תהיה מניקת לולד, ומי ישכור מניקת לולד, דאין היא נאמנת לומר למי נבעלה שישכור מניקת לולד, לכך יש לנו לומר שאסורה לינשא ואז ודאי תהיה חסה על ולדה ותניקהו, ושפיר נקראת מניקת חבירו כיון שאין מי שישכור מניקת לולד אלא היא תניק אותו אם לא תינשא.עי"ש עוד שהאריך בענין זה.
ואף די"ל דזיל בתר איפכא, דגם להר"ש אסור בזונה למ"ש הר"ן דהר"ש מתיר בגרושה, כיון דקאי אב ממסמס ליה בביצים וחלב, אם כן בזונה דלא שייך כן, אסורה וכ"כ בתשו' צ"צ (סי' נ"ה), הא מ"מ רובא דרבוואתא התוס' ביבמות וכתובות והרא"ש והסמ"ג ומרדכי כתובות הביאו לדברי הר"ש דמתיר בגרושה משום דתניא נתגרשה – אינו כופה, הרי דתליא בשיעבוד הנקה, וממילא גם זונה מותרת, וא"כ דעת הר"ן אליבא דהר"ש יחידאה נגד הנך רבוואתא הנ"ל.עוד הוסיף הגרע"א לטעון נגד הצמח צדק הנ"ל, שהרי אף לדעת הר"ן שעליו נסמכו יתדותיו של הצמח צדק יש להתיר במזנה, כשהתינוק עדיין לא הכירה, שהרי הר"ן סובר כשיטת הרשב"א שאם לא התחילה להניק מותרת להנשא:
גם הא לדעת הר"ן ודאי מותרת דהרי אחר שהביא מחלוקת הר"ש ור"ת הביא דברי הרשב"א הנ"ל דבגרושה כ"ז שאינו מכירה, שרי, וכן בהה"מ איתא כסדר הזה, משמע דזהו לא תליא בפלוגתא דהר"ש ור"ת, אלא דבתחילה מיירי במכירה דמשעבדא דהר"ש התיר גם בזה דהאב ממסמס בבצים וחלב, דמהני גם במכירה כמו באשה תחת בעלה, דמותר משום מסמוס אף במכירה ור"ת ס"ל דבושה לתבוע מאב, ואח"כ כ' ענין אחר בשם הרשב"א, דבאינו מכירה דליכא שיעבוד ואם בעית לא תניק כלל דמותרת, א"כ לדידהו ממילא בזונה ואינו מכירה מותרת, ואף לר"ת ואפילו במכירה כיון דליכא אב שכופה אותה כסברת הר"ר מרדכי מטורוויש והר"י מינץ, ולאינך עכ"פ להר"ש והרשב"א מותרת למה דהביא בשם הר"ש טעמא דהיתר גרושה משום דלא משעבדא ליה והכי נמי בזונה.נמצא שמזנה ולא התחילה להניק, לדעת הר"ש דינה כגרושה ולדעת הר"מ מטורמושא אף לר"ת היא מותרת, ואף לדעת הר"ן שלפי טעמו ימצא שמזנה חמורה מגרושה בכל זאת כיון שלא התחילה להניק הרי דעתו כדעת הרשב"א שהיא מותרת.
ואולם לא לפלפולא קאתינא כי אם לעיין בשריותא דהך מילתא, ולא כתבתי דבר זה אלא לאפוקי ממקצת תשובות האחרונים שרוצים להוכיח מתוך דברי הרמב"ם אלה להחמיר במזנה ובגרושה אפילו אין הולד מכירה, ולא מניקה מעולם, ולפמ"ש לישב הרמב"ם, אזלה ראייתם ממנו, ואדרבה מתוך דברינו להלן יתבאר לצרף גם דעת הרמב"ם להמתירין בנדון הזה, והנה פרטי סעיפי ההיתר אשר ראיתי לסמוך עליהם בזה הנה הנם וכו'.ולעצם השאלה כתב:
כבר הסכימו גדולי האחרונים בתשובתם להתיר בכיוצא בזה, ואזכיר קצתם אשר התירו מצד ראיותיהם הלא המה כתובים בספרתם בשו"ת אמונת שמואל סי' ב' ג' ד' ועמו הרב מוהר"ש לוצאטו ובשו"ת ח"ץ ומו"ה זיסקינד ובשו"ת כנסת יחזקאל ושו"ת שב יעקב ושו"ת שבות יעקב ובשו"ת זכרון יוסף הוא ובית דינו הצדק שהיו מורי ורבותי, ועל צבאם הגאון אב"ד דהמבורג ובית דינו ועוד תשובות רבות תיקצר היריעה מהכילם.עוד כתב בהמשך תשובתו שההלכה היא כהרשב"א שהתיר בגרושה שלא התחילה להניק:
ובפרט להרשב"א הביאו ה"ה פרק י"א מה"ל גירושין הלכה כ"ה והרב"י בסי' י"ג באה"ע וכתב שם הרב"י שראה מורים להתיר ע"פ דברי הרשב"א ולא מיחה בידם להיות להם על מה שיסמוכו לתלות באילן גדול הרשב"א ז"ל וכן הסכים הב"ח באה"ע סי' י"ג להלכה כהרשב"א. ולהלן יתבאר לנו אי"ה דמקצת הראשונים סוברים כן, והמה השאלתות ורש"י ורמב"ם וגם ר"ת החולק על ר"ש הזקן יתבאר אצלינו דמודה להרשב"א.ובהמשך דבריו הביא עוד שהלכה כהרשב"א:
נחזור לענינינו, דעכ"פ מכל האמור זאת תורת העולה שהוכחת דעת הרשב"א ז"ל מהסוגיה דכתובות ומפרש"י שם וכו' דגם השאילתות והרי"ף והרמב"ם והר"ן הכי סברי, וכן הרב המגיד וגם דעת ר"ת הראיתי מקום (באות ה' הקדום) דהכי הוי, והרב"י בסי' י"ג כתב נמי שאינו מוחה להמורה כהרשב"א וכן הב"ח בסי' י"ג וקבע להלכה כרשב"א וכן בספרי שו"ת האחרונים הנ"ל הסכימו כמעט כולם להרשב"א וא"כ רוב מנין ורוב בנין מהראשונים ואחרונים מסכימים לדעת הרשב"א.והוסיף עוד בהיות והיא מזנה יש להקל יותר ובפרט שידוע מיהו הבועל:
ומכ"ש דיש להקל במזנה וכמ"ש גם ידידי הגאון המורה הנ"ל בטעמיו ונימוקיו אשר נכונים המה, גם מ"ו הגאון גדול האחרונים בשו"ת נודע ביהודה צדד להקל בכל תשובותיו בזה ולא צדד להחמיר במזנה כי אם בדליכא אבי הילד משא"כ בנדון הזה דהנואף והנואפת שניהם מודים מבלי הכרח ואונס דהיא אומרת מיניה וכו' באופן שאם נבואה חשבון יהי' רובא דמינכרא רוב מנין ורוב בנין מהראשונים והאחרונים המקילין, ואחרי רבים להטות, עי"ש וכו' ואף להמחמירים במזנה, היינו רק היכא דליכא לפנינו הנואף שיודה שהוא אבי הולד משא"כ בנדון דידן דהוא והיא מודים ונאמנים הם בזה וכמ"ש הב"ש סי' י"ג ס"ק כ"ג יעוש"ה.ושוב סיכם את היתרו במזנה:
ומכל שכן בנדון דידן דוודאי אינה בת חיובא להנקה וכמ"ש בשו"ת שב יעקב מביאו בשו"ת זכרון יוסף דפנויה מזנה אין ב"ד יכול לכופה להניק, ועל הקהל מוטל לפרנס הילד, ואף דהמרדכי פרק החולץ כתב דחלוקים היו חכמי דורו על הר"מ טורמשא שרצה להקל במזנה ברור לי שהדין בזה עם כבוד ידידי הגאון המורה ראב"ד דקהלתינו הנ"ל דהר"מ טורמשא רצה לומר היתר הדבר דמזנה לכ"ע, ואפילו לר"ת וסייעתו החולקים על הר"ש הזקן, וכמבואר בלשון בהעתקו הרב"י סי' י"ג דאפילו אליבא דר"ת אמר הרמ"ט דיש להקל במזנה, וע"ז חלקו עליו בני דורו וחכמיו ואמרו דמאן דחושש להחמיר כסברת ר"ת אז אין להקל במזנה, ומכ"ש דלדרכינו הנ"ל דאף ר"ת סובר כהרשב"א והא בהא תליא וכאמור, אז איפשר דבאמת אף לר"ת דינו של הר"מ טורמשא אמת, ואיך שיהיה, להר"ש הזקן ולהרשב"א ברור דאין להחמיר במזנה יותר מבגרושה שאין הולד מכירה דהיא היא וכו' ועיין שו"ת שבות יעקב סי' צ"ה מצדד להתיר במזנה לישא אפילו בעודה מעוברת, אלא שכתב רק להלכה ולא למעשה, ועל כל פנים בשלא התחילה להניק מתיר להנשא מיד באין גמגום, והבה"ז בשו"ת א"ש מתיר אפילו בהתחילה להניק והתפארת למשה המחמיר לאו מטעם וסברא מחמיר כי אם מיראתו לבלתי להורות אבל לדינא אדרבה היה בעצמו מצדד לומר דיוכל להיות דאפילו לר"ת היכא דלא התחילה להניק אינה בכלל מנקת חבירו, וכן החליט בשו"ת זכרון יוסף אליבא דר"ת נמי דאינה נקראת מינקת חבירו בלא התחילה להניק וכן שהנואף התחייב לשלם עבור הוולד:וכן צירף את הסברא שיש בזה תקנת הוולד:
ומה גם דהנואף נתן בכתיבת ידו וחתימת ידו ממש להתחייב עצמו בדמי ההנקה, והשליש מעות לזה כפי הצורך לכ"ד חודש וכו' ועל כל פנים בנדון דידן אינו מהצורך, כי גם אבותיה של המפותה ובני משפחתה גם המה השלישו מלבד הנואף ממון סך מסוים לגדל הילד אם יהיה בר קיימא, וחייבו עצמן לטפל עמו עד שיגיע לעונות הפעוטות מרצונם הטוב וכן הוא דעת רוב האחרונים בתשובותם.
ומכ"ש בנדון דידן דאיכא נמי תקנתא דיתומים קטנים, כאמור, ואף דכתב הרב"י בשם הריב"ש דאין לחוש לקלקול וחרבן ביתו וקלקול וחרבן הבחורה, עם כל זה לסניף להדי כל הלין טעמא הנזכרים מצינן לצרפו עי"ש. [וראה עוד שם בסימן מג'].ועי"ע בשו"ת יביע אומר (חלק ט אבן העזר סימן ט"ו) שהביא דעת הגרע"א הנ"ל והביא הרבה פוסקים דקיימי כוותיה, עי"ש.
נמצא שיש לנו בעובדא זו הרבה טעמים גדולים להיתר. (א) מטעם דאינה משועבדת להניק, שלהר"ש הזקן ועוד הרבה ראשונים מותרת אף במכירה, ובלא מכירה מותרת אף להרשב"א ועוד ראשונים. (ב) מטעם הר"מ טורמשא שבהגמ"ר, שזונה מותרת אף לר"ת, משום שאין מי שיכוף אותה, ורעק"א סובר שגם הרמב"ם מתירה ודעתו נוטה יותר ששיטה זו נכונה. (ג) מטעם שמסרה כבר בקנין דערכאות שאין יכולין לחזור לאשה אחרת, ולקחה הרבה כסף בעד הולד, שלכן לא מבעיא לדעת המתירין בנתנה למינקת ונשבעה המינקת שלא תחזור בה, שהיא שיטת ר"ת ועוד ראשונים, שיש להתירה, אלא אף להאוסרין נמי לטעם מהר"מ בתשובת מיימוניות שמוכרח זה לתוס' כתובות והסכים לזה הגר"א שהוא מטעם שחוששת יותר למורא בשר ודם, יש להתירה. (ד) מטעם שלא התחילה להניק, שהרבה מתירין, ולרעק"א נוטה דעתו שגם הרמב"ם מתיר, ובהא דידן מסתבר שגם להאוסרין יש להתיר. לכן נראה לע"ד שיש להתירה לינשא בשעת הדחק כזה שאי אפשר לחכות.ושוב הביא בנדון שלו גם לצרף שהיא אולי נחשבת כמופקרת, ונביא דבריו להלן. אך הבאנו דבריו כאן כדי ללמוד מתורתו של האגרות משה שניתן לצרף את השיטות הנ"ל שהם הר"ש הזקן ודעת הרשב"א בלא התחילה להניק ודעת המרדכי מטורמושא במזנה, כדי להקל במקרים מסויימים, הגם שלהלכה לא נפסק כמותם.
ויש להקל במופקרת לזנות, כדי שיהא בעלה משמרה.ומקורו של הרמ"א הוא מתשובות מהר"י מינץ סימן ה':
התיר לאשה אלמנה מזנה לאחר שמת אבי הילד לינשא תוך כ"ד חודש, והאריך שם בטעמים, ועיקר טעמו כי היתה מופקרת ונכשלים בה רבים, לכן התירה לינשא ובעלה משמרה וכתב כי הסכימו עמו חביריו.דעת הגאון הרע"א (שם) שהגם שקשה להקל בנתעברה בזנות, אך אם היא מופקרת לזנות יש להקל, וזה על סמך דינו של הרמ"א, וחידש שאפשר להקל אף באין ידוע שהיא מזנה עם אחרים ודי בזה שהיא חשודה שמזנה עם אחרים:
והנה כל מה דהארכנו בצד קולא בזונה מינקת, חלילה לא להקל בזה באתי, אחרי דמפורש בנ"י לאסור, וכן סתם בש"ע, ואך יש לנו הלכה למשה להקל במופקרת לזנות, בזה אף בנ"ד שאינו ידוע בודאי שהיא מופקרת אלא דדיימא בכך, ומעשיה מוכיחין עליה דיש להקל ג"כ, כיון דבלא"ה יש צד גדול להקל בזונה. ואך מה דאפשר לצרף היתירים אחרים דהיינו לא התחילה להניק וכנ"ל, גם שתשבע המינקת על דעת רבים שלא תחזור עד כ"ד חודש.הרואה בדבריו של הגרע"א שם שאם היתה מופקרת ממש היה מיקל לגמרי כהרמ"א, אך בנדון שלפניו כיון שלא הייתה עדות גמורה שהיא מופקרת אלא שהיא דיימא מעלמא, הצריך גם לצרף את העובדה שלא הניקה כלל ולסמוך בזה על דעת הרשב"א (הנ"ל) וגם שתשבע המינקת וכו' ובצירוף שיש רבים המקילים בהתעברה בזנות כמבואר לעיל.
ויש לצרף לזה גם מה שזינתה עם מי שנתעברה ממנו איזה פעמים, שאולי יש להחשיבה כמופקרת שכבר התיר הרמ"א. ואף שהיה זה רק עם אחד וגם שהבטיחה שישאנה מ"מ כיון שחזינן שיצרה תוקפה לזנות ומתפתית בקל יש לחוש שגם לאחרים תתפתה בהבטחת נישואין ושארי פתויים אם לא יהיה לה בעל שמשמרה וגם משום שיהיה לה בהיתר לא תזנה. וראיתי באוצר הפוסקים ס"ק פ"ב שהביא מב"מ ומחקר הלכה שמופקרת לא הויא אם זינתה מאיש אחד, וגם דוקא כשהיה ג"פ, אבל השבו"י שהביא בפ"ת ס"ק י"ט ועוד הרבה אחרונים משמע דסברי שאף לאיש אחד אם היה ב' פעמים נחשבת מופקרת. ומסתבר לע"ד כותייהו דכיון שהיא מוחזקת למתפתית לזנות ולהרבה דברים סגי בב' פעמים להחשיבה למוחזקת כרבי ובפרט הא מפורש שבב' פעמים הוא דא"ר הונא עבר עברה ושנה בה נעשית לו כהיתר וא"כ מה לה איש זה או אנשים אחרים ואף אם נימא שלהרבה אנשים הוא איסור חמור להסוברים דקדשה היא מופקרת, עיין בראב"ד פ"א מאישות ה"ד, מ"מ לא ידוע זה להנשים, לכן אף אם הופקרה לאיש אחד ואף מחמת שהבטיח לישאנה יש להחשיבה כמופקרת שמתיר הרמ"א. עכ"פ יש לצרף גם זה להתירה.גם מדבריו של האגרות משה נראה שאם היתה מופקרת ממש והיה גם עם כמה אנשים ויותר מב' פעמים היה מיקל לגמרי כהרמ"א, אך בנדון שלפניו כיון שלא פשיטא ליה לגמרי שהיא מופקרת במה שהיתה רק ב' פעמים לכן הצריך לצרף עוד סניפים להקל, עי"ש שצירף בנדון שלפניו גם את שיטת הר"ש הזקן וגם שיטת הרשב"א בלא התחילה להניק וגם שיטת המרדכי מטורמושא שייתכן שאף לר"ת מזנה מותרת, עי"ש.
ולפ"ז גם אשה זו שהיתה חיה חיי אישות בקביעות אם האיש שאסף אותה לביתו, ונתעברה וילדה ממנו, יש לדונה כדין מופקרת, להקל לה להנשא, שאם לא נתיר אותה עכשיו להנשא עם הבחור הזה, יניחנה וילך לו, ותחזור להפקיר עצמה, ותכשיל אחרים באיסור נדה. וכבר כתב הגרע"א דלאו דוקא מופקרת ודאי, אלא גם בדיימא להכי. וכ"כ בשו"ת פתחי שערים (סי' י) (הובא באוצר הפוסקים דפ"ב ע"ג אות ג'), ואף שיש חולקים (כמ"ש באוצה"פ שם), ע"פ יסוד הגרע"א נראה שיש להקל וכו' וגם יש בזה משום תקנת האשה עצמה שתחזור בתשובה ותשמור טהרת המשפחה, וכל שאר המצות. וגם תחנך את בניה לתורה ולמצות ע"י השגחת הבחור דנן וכו' הילכך נ"ל שיש להקל להתיר האשה הזאת לבחור הזה שהוא יר"ש וכו' ובפרט שיש בזה גם תקנת האשה שגם היא תחזור בתשובה, ותתחיל לשמור תורה ומצות עם טהרת המשפחה וכו' עי"ש.ו. אם האב או המשודך מוכנים להתחייב לזון את הקטן עד מלאות שנתיים ימים
הנה בדבר גרושה פנויה שיש לה תינוק בחדשים הקדומים, אבל היא הניקתו זמן קצר, וגמלתו מצד צורך עצמה שלא היה אפשר לה להניקו, מאיזה צורך עצמה שהוצרכה לבקש להשתכר לעשות מלאכה או טעם צורך אחר, ולא לכוונת נשואין, שלא חשבה כלל שיזדמן לה בקרוב לינשא. ונזדמן לה מי שרצה לישאנה שאינו יכול או אינו רוצה לחכות אלא עד שיהיה התינוק בן תשעה חדשים. והשיג מי שישלישו בב"ד עבור התינוק כפי האומד מיודעים ובקיאים מעות כפי כל צורך התינוק עד כ"ד חודש, לאכילתו ולהלבשתו כפי שצריך תינוק להחזיקו נקי מכל לכלוך ושיהיה לו חם בין כשיהיה בבית בין כשתוציאהו לחוץ כדרך נשי ישראל בינונים במצבם. וכפי שמובן לכל המכירים את מי שרוצה לישאנה אומרים שהוא טוב להתינוק כשיתגדל אצל זה שרוצה לישאנה, יש להתירה.אמנם כל זה סמך להתיר בצירוף שדעת הר"ש הזקן שבגרושה לא גזרו:
אבל אם היתה עובדא זו באלמנה אף שאיכא ג"כ טעם להתירה לא הייתי סומך על זה, עיין במה שכתבתי באג"מ אבה"ע ח"ב סי' ז', אבל בגרושה שלר"ש הזקן בתוס' כתובות (ס: ד"ה והלכתא) מותרת מ"מ, יש להתיר. ויהיה שליש שלא יאמין בשום אופן להאשה והבעל, אף שהם אנשים נאמנים בעצם".וראה עוד שם (בסימן נ'). וכן כתב היביע אומר (חלק י' סימן ט"ז):
ומה גם שהבחור שרוצה לשאתה התחייב לזון ולפרנס את הילד עד שיגדל, ויש בזה טובת הולד עצמו, שהשבות יעקב פסק להקל כשיש תועלת לטובת הולד עצמו, והסכים עמו בשו"ת תפארת צבי (דיני מינקת סי' ו'). וכן העלה הגאון מהרש"ם ח"א (סי' צ"ט), וח"ג (סי' קע"ו). ואף בשו"ת חמדת שלמה (חאה"ע סי' ז') התיר אלמנה מינקת כשהדבר לתועלת היתום. וכן כתב בשו"ת אגודת איזוב (חאה"ע סי' ד'), ובשו"ת מים חיים רפפורט (חאה"ע סי' י"ד), ובשו"ת עזרת כהן (סי' כ' עמוד נ"ח).וכ"כ עוד (בחלק ז' סימן י"ג):
ויש לצרף עוד מ"ש בשו"ת ספר יהושע שאם המיועד לשאת אותה מתחייב כדת לפרנס את הולד, יש להקל, כי אדרבה זוהי טובתו של הולד. והסתמך על הגמרא יבמות (מב.), אי הכי דידיה נמי, דידיה ממסמס ליה בביצים וחלב, והכא נמי בשביל ההתחייבות שלו ימסמס ליה בביצים וחלב. ואף על פי שהמהר"ש ענגיל בח"ג (סי' קכ"ב) הביא שיש דוחים ע"פ דברי הגמ' שם, אשה כסיפא לה מילתא מלתבוע את בעלה בבית דין לקיום התחייבותו, מ"מ אחרונים רבים צירפו סברא זו להקל. ועכ"פ בצירוף שלא הניקתו כלל בודאי שיש להסתמך גם על סברא זו להקל.וכן כתב עוד שם (בסימן י"ז). ובחלק ט' (סימן ט"ו).
ונוכל לצרף עוד מה שחשבתי ומצאתיו אח"כ בתשובת הגאון עטרת חכמים אה"ע סוס"י א', דהיינו שהבעל ישליש דמי מזונות והנקה של ב' השנים (פחות החדשים של לפני הנשואין) בבנק ע"ש הילד, שיהיה כסף זה מיועד רק לרך הנולד ולא תגע בו יד, ובזה יש לנו תחליף למה שמבואר בש"ס ושו"ע שם סי"א. ואז הריני מצרף עצמי לכ"ת להתיר בשעת הדחק ומצוה גמורה לכה"פ ג' חדשים אחרי הלידה כמבואר בפוסקים וכנ"ל.חשיבות יתירה יש להביא כאן דעת הרב פני יהושע (בקונטרס אחרון למסכת כתובות דף ס:) שבו הוא מוחה באותם קלי ההוראות שמקילים בדין מינקת ומתירים להינשא פחות מכ"ד חודש בשנתנה בנה למינקת, וז"ל:
אמנם לפי מה שנשתרבב הדבר בעו"ה ונעשה כהיתר ע"י קלי ההוראה שהתירו מורים לכתחלה ליתן למניקת מיד לאחר שילדה ולא התחילה להניק, עד שכמעט בטלה תקנת חכמים ולא הועילו בתקנתן, וכבר נעשה מעשה בימינו שעשינו פומבי לדבר בהסכמות גדולי דורינו לאסור אף בדיעבד לאחר שניסת ע"י כך, ולנדות הבעל עד שיוציאה בגט וישאנה לאחר כ"ד חודש, ויש שחשו לדברינו והפתאים עברו ונענשו במיתה ועוני.אמנם בכל זאת התיר הרב בשעת הדחק בנתנה בנה למינקת, וזה רק לאחר ט"ו חודש, ועיקרי הטעמים הם שכבר קיבלה הוראה מחכם אחד, והמשודך אינו מוכן להמתין, וגם פסק החלב שלה, וז"ל:
אמנם פעם אחת בא לידי באשה שכבר התיר לה חכם ליתן בנה למינקת ולא התחילה להניק, וע"י הוראה זו נשתדכה לאיש וקבעו זמן הנישואין לאחר ג' חדשים לאחר מיתת בעלה, וכשהרגישו אח"כ שיש איסור בדבר חזר בו המשדך ולא רצה להמתין כל כך, וכדי שלא להפריד בין הדבקים בקושי התרתי לו לישא אחר ט"ו חודש כעובדא דמר עוקבא ורב חנינא ועולא ורב יוסף, דכדאי הן לסמוך בשעת הדחק כי האי, דנהי דאיפסקא הלכתא דצריכה להמתין כ"ד חודש איכא למימר דהיינו באשה שמניקה באמת ואסורה לגמלו תוך הזמן כלל דאע"ג דמדהתיר ר' חנינא לישא לכתחילה אלמא דליכא סכנת הולד לאחר ט"ו חודש אפ"ה חיישינן למיעוט ולדות שצריכין לינק כ"ד חודש ומהאי טעמא גופא כל שכן דאסורה ליתן למינקת לאחר ט"ו חודש דא"כ לא הועילו חכמים בתקנתן דכל אשה תעשה כן. ועוד דמכיון שמכירה לא שייך הא מילתא כלל משא"כ בנדון כי האי שכבר נעשה מעשה ע"י הוראה בטעות שנתנו למינקת ופסק חלבה ואי אפשר לה להניק עוד מעתה, אלא דאנן אסרינן למיעבד הכי לכתחלה דאל"כ כל אשה תתן למינקת וא"כ אפשר שתחזור בה המינקת ואתי לידי סכנה, ובנדון דידן לא שייך לומר כן, חדא, דמאן יימר דמשום ריוח פורתא כי האי תעבור על דברי חכמים ותתן למניקת לכתחילה. ועוד, דאף אם תתן למינקת אפ"ה חששא רחוקה היא לומר שתחזור בה המניקת לאחר ט"ו חודש, וכיון שאף אם תחזור בה לא אתי לידי סכנת הולד כדפרישית, מש"ה יש להקל בשעת הדחק. ועם כל זה היה לבי נוקפי עד שהוגד לי שכיוצא בזה התיר גדול אחד מגדולים בשעת הדחק לאחר ט"ו חודש כיון שהולד היה כבר אצל המינקת ופסק חלב האם, וא"כ עיקר איסורא בכה"ג אינו אלא משום קנסא, וא"כ סגיא בקנסא כי האי לאחר ט"ו חודש, ונתתי שמחה בלבי שכוונתי לדעת הגדולים בעזה"י, ודוקא היכא דאיכא טעמים אחרים להתיר יש לצרף סברא זו.אמנם בכל זאת אינו דומה לנידו"ד, ששם מדבר באישה שנתנה בנה למינקת וזה הרי הלכה מפורשת שאפילו נתנה בנה למינקת או גמלתו [שהפסיקה להניקו תוך הזמן] בתוך כ"ד חודש, אסורה להינשא, ושם הטעם שמא תחזור בה המניקת, והגם ששם אסרו אף אם נשבעה המניקת שלא תחזור בה, מ"מ חששו שמא תיתן למינקת שלא תשבע, עעי"ש.
מי יודע איזי גופא דעובדא התם בתשובת [הפני יהושע] היכי הווה, האם היה כל הסניפים האלה להתיר וכמ"ש מחות' וידידי הגאון המורה הנ"ל דהח"ץ בסי' ס"ה שרמז לעובדא דספר תפארת למשה והוא שם קצת בענין אחר, ובפרט שראיתי סתירה מספר תפארת למשה לשו"ת ח"ץ בשם הגאון ר' שעפטל, ואין לי עסק בזה עכשיו רק לבאר סעיפי היתר דבר זה.ויש להוסיף כאן עוד דבר חשוב לפסק דין זה שבו אנו מצרפים כמה שיטות כדי להקל, האם דבר זה יכול להיאמר כשהנידון הוא יותר ענין של סכנתא מאשר איסורא ראה מש"כ האבני אפוד (להר"ד פיפאנו סימן י"ג אות ל"ה):
"בכל פלוגתא דרבוואתא דאיכא בנדונות האלו מבואר מדברי הרב בית יוסף דאזלינן בהו לקולא ככל ספיקא דרבנן, ואף דהוי מידי דסכנתא, כל שכן היכא דאיכא ספק ספיקא דיש להתיר. הרב עבודת ה'. ואני הדל בהגהותי שם הארכתי קצת בזה וכתבתי דאע"ג דבעלמא הלכתא אזלא דספק ספיקא במידי דסכנתא לא אמרינן, הכא שאני יעו"ש, ע"כ.וראה עוד בשו"ת עין יצחק (חלק א – אבן העזר סימן יז) שהביא שיש אומרים שאיסור מינקת הוא חמור יותר מכל איסורי דרבנן, ולכן אין להקל בזה, וכתב שאין זה דעתו:
דדוקא במה שמצינו לחז"ל שהחמירו בפירוש למינקת, מחמרינן. אבל במה שלא מצינו, לא מחמרינן מספיקא, משום דגוף איסור מינקת אף במה דאסרו הוא קיל מכל איסורי דרבנן. וכמש"כ הרמב"ם ה' סוטה פ"ב ה"ט בעבר ונשא מעוברת ומינקת חבירו הרי זה שותה שאין כאן עבירה עכ"ל. וזהו מוכרח מהא דסוטה (דף כד.) דחכמים ס"ל דמינקת חבירו הרי זו שותה. וקשה, הא קי"ל דאם אין האיש מנוקה מעון אין המים בודקים את אשתו. ושיטת הרמב"ם דאף ביאה אסורה מדברי סופרים מקרי אינו מנוקה מעון, וכדאיתא בנדה (יב.) דאמר רבא דאף באינו מקיים דברי חכמים מקרי רשע, וכמו כן איתא ביבמות (כ.). אלא על כורחך מוכח דאיסור מינקת חבירו קיל יותר מכל איסורי דרבנן. ולכן כתב הרמב"ם דאף עבירה לא מקרי וכמש"כ התויו"ט שם לפרש דלא מקרי איסור מינקת אלא 'תקנה' ולא 'עבירה'. והרמב"ם שם מיירי אף בעבר במזיד. ועי' בתויו"ט סוטה פ"ד משנה ג'. ותמיהני על האחרונים שלא העירו מזה כלל.העולה מכל האמור:
לא ישא אדם מעוברת חברו ומינקת חבירו, ואם נשא יוציא ולא יחזיר עולמית, גזירה שמא תעשה עוברה סנדל. אי הכי דידיה נמי? אי למ"ד במוך במוך, ואי למ"ד דאמר מן השמים ירחמו מן השמים ירחמו וכו' אלא משום דחסה, אי הכי דידיה נמי? דידיה חייס עילויה, הכא נמי חייס עילויה? אלא סתם מעוברת למניקה קיימא, דילמא איעברא ומעכר חלבא וקטלא ליה, אי הכי דידיה נמי? דידיה ממסמסא ליה בביצים וחלב, דידה נמי ממסמסא ליה בביצים וחלב? לא יהב לה בעל, ולתביעיניה ליורשים? אמר אביי אשה בושה לבא לבית דין והורגת את בנה.מבואר אם כן בגמרא, שבהוה אמינא חשבנו שטעם הדין שאסור לאדם לישא מעוברת או מינקת חבירו עד היות הוולד בן כ"ד חודש2 הינו משום החשש שמא אשה זו תתעבר בשנית מבעלה השני, ותעשה את עוברה הראשון כסנדל, היינו ללא פנים וללא צורה3, וכדי שחלילה לא תדחוק את צורת וולדה, תיקנו חז"ל שלא תינשא כ"ד חודש. שאלה הגמרא אם כן מדוע האיסור רק במעוברת חברו, הרי חשש זה נמצא גם באשתו, ולא מצאנו שאסרו חז"ל על האדם לבוא על אשתו כשהיא מעוברת. הגמרא מתרצת שטעם ההיתר לבוא על אשתו מעוברת נכתב לעיל (יבמות יב.) לרבי מאיר – היא משמשת במוך, ולחכמים – משמשת כדרכה והולכת ומן השמים ירחמו, ואם כן קשה למה אסרו חכמים לשאת מעוברת ומינקת חבירו, הרי הטעמים להיתר שייכים בין לר"מ בין לחכמים. לפיכך דוחה הגמרא טעם זה, ומבארת טעם אחר "אלא משום דחסה", היינו שהחשש היה שמא בשעת התשמיש עצמו הבעל יזיק לעובר4, ומשום כך גזרו על האיסור. אך טעם זה ג"כ נדחה בגמרא מכח השאלה "אי הכי דידיה נמי", שנאסור מטעם זה לשמש גם במעוברת שלו שמא יזיק את העובר, ואין אפשרות לתרץ שעל זרעו הוא חס, מפני שגם על זרע אחר ודאי יחוס שלא להרוג את הנפש, וכמו שביאר רש"י שהוא לא חשוד להרוג בכוונה את הוולד אפילו הוא של אחר.
גזרו חכמים שלא ישא אדם ולא יקדש מעוברת חבירו ולא מינקת חבירו עד שיהיה לולד כ"ד חדשים וכו' בין שהיא אלמנה בין שהיא גרושה בין שהיא מזנה.ב. טעם איסור זה והנפק"מ בזה להלכה.
וכן גזרו חכמים שלא ישא אדם מעוברת חברו ומניקת חברו ואף על פי שהזרע ידוע למי הוא. מעוברת – שמא יזיק הולד בשעת תשמיש, שאינו מקפיד על בן חברו. ומניקה – שמא יתעכר החלב והוא אינו מקפיד לרפאות החלב בדברים המועילין לחלב כשיתעכר.ויש לעיין בדבריו וכבר העירו כן נו"כ של הרמב"ם, מדוע כתב כן ודלא כפשטות הגמרא שהיא חוזרת בה משני הטעמים הראשונים ונשארת במסקנא רק בטעם "דילמא איעברה ומעכר חלבה וקטלא ליה".
ואלו דברים של עובדי כוכבים אסורין ואין איסורן איסור הנאה, חלב שחלבו עכו"ם ואין ישראל רואהו, והפת והשמן שלהן. רבי ובית דינו התירו השמן.מבואר שם בגמרא (ל"ז.) שרבי יהודה הנשיא התיר את איסורם של חז"ל שגזרו על פתם ויינם של עכו"ם כדי שעם ישראל לא יחבור לאומות העולם ויתחתן עימם. היינו, שמעיקר התקנה חז"ל גזרו אף על שמן עכו"ם בדיוק כשם שגזרו על יינם ופתם, ולאחר זמן ישבו רבותינו גדולי הדור שבאותה תקופה, ולאחר שבדקו שגזירת חז"ל על השמן עדיין לא נתפשטה ברוב תפוצות ישראל, החליטו לבטל את הגזירה על שמן עכו"ם, וכמו ששנינו במשנה (מסכת עדויות פרק א' משנה ה') שאין גוזרין גזירה על הציבור אלא א"כ רוב הציבור יכול לעמוד בה10. ויעויין ברמב"ם בהלכות מאכלות אסורות פרק י"ז הלכה כ"ב שפסק כן להיתר, והוסיף וכתב שם "ומי שאוסרו הרי זה עומד בחטא גדול, מפני שהמרה על פי בית דין שהתירוהו" עיי"ש בדבריו. ויעויין שם (ל"ו.) בתוס' דב"ה "והתנן" שביארו בזה מדוע אין כאן הכלל שאין בי"ד יכול לבטל דברי חברו, ואכמ"ל.
בית דין שגזרו גזרה או התקינו תקנה והנהיגו מנהג ופשט כל הדבר בכל ישראל, ועמד אחריהם בית דין ובקש לבטל דברי הראשונים ולעקור אותה התקנה ואותה הגזירה ואותו המנהג, אינו יכול, עד שיהיה גדול מן הראשונים בחכמה ובמניין...אפילו בטל טעם שבגללו גזרו הראשונים או התקינו, אין האחרונים יכולין לבטל, עד שיהיו גדולים מהם.אולם בראב"ד שם מקשה על הרמב"ם שפסק שאף אם בטל הטעם, אין בי"ד מבטל תקנה זו, עד שיהיה גדול הימנו בחכמה ובמנין, וכתב שם ז"ל:
א"א עיטור שוקי ירושלים בפירות קשיא עליה, שהראשונים תקנוהו ורבן יוחנן בן זכאי בטלה אחר חרבן, מפני שנתבטל הטעם של ראשונים, ולא היה גדול כראשונים.ויעויין ברדב"ז שם דשקיל וטרי בקושית הראב"ד וביישוב דברי הרמב"ם, ובהמשך דבריו כתב ליישב הקושיה, וז"ל:
ותו דלא אמרינן אע"פ שנתבטל הטעם לא נתבטלה התקנה אלא היכא דתקנו סתם, אבל אם תלו תקנתם בהדיא משום דבר פלוני, אם נתבטל הדבר ההוא, נתבטלה התקנה12.הרי שהרדב"ז פסק להדיא דכל היכא שחז"ל תקנו תקנה ואמרו את טעמם בתקנה זו בפומבי, אם נתבטל הטעם, נתבטלה התקנה מאליה. וכך הוא מבאר בדעת הרמב"ם, ודלא כהראב"ד, עיי"ש בדבריו.
ומ"מ קושית הראב"ד איני מכיר, דמי אמר לו שריב"ז לא היה גדול כראשונים וכו' דהא אשכחן רבה דהוה גדול מרב יהודה כדאמרינן בתענית כד..יוצא א"כ שבנידוננו היכא שחז"ל גזרו גזירה והסבירו את טעמם בגזירה זו, האם בגוונא שבטל הטעם נתבטלה הגזירה או"ד לא, באנו בזה למחלוקתם של הרמב"ם והראב"ד14.
גבינה שמעמידין אותה העכו"ם בעשבים או במי פירות, כגון שרף התאנים, והרי הן ניכרים בגבינה, הורו מקצת הגאונים שהיא אסורה, שכבר גזרו על כל גבינת העכו"ם בין שהעמידוה בדבר אסור בין שהעמידוה בדבר המותר, גזירה משום שמעמידין אותה בדבר האסור.וכתב שם המגיד משנה וז"ל:
דעת הגאונים ז"ל הוא דעת נכון, כיון שהגבינה נאסרת במנין, אע"פ שבטל טעם לא בטלה גזירה, שכל דבר שנאסר במנין צריך מנין אחר להתירו כדאיתא פ"ק דיו"ט (ה:) וכ"כ האחרונים ז"ל שאפילו במקומות שידוע שמאוס להם חלב טמא ולא יערבוהו, וידוע שאין מחליקין פניה בשומן חזיר לפי שאוכלים אותם בימים שהבשר אסור להם, וידוע שמעמידין אותה בצייצי הפרחים, אעפ"כ גבינה שלהם אסורה מפני דבר שנאסר במנין.הרי שכתב להדיא בדעת הרמב"ם והגאונים, שהתקנה איננה מתבטלת כלל אף אם טעמה בטל, אא"כ בי"ד האחרון גדול בחכמה ובמנין מקודמו ואז יכול לבטלה.
ומיהו יש ליישב פרש"י אף כשיטת הראב"ד ז"ל דמה שכתב הראב"ד שאם נתבטל הטעם יכולין לבטל, היינו היכא שנתבטל לגמרי, מה שאין כן הכא שבקל יש לחוש שיחזיר הדבר לקלקולו, אין לבטל, אלא אם כן גדול הימנו בחכמה ובמנין.חזינן בפני יהושע, שאף לשיטת הראב"ד שכתב להקל, שכאשר בטל טעם התקנה אפשר לבטל אפילו בי"ד שאינו גדול מקודמו, מכל מקום היכא שיתכן והדבר עדיין הפיך ויכול המצב לחזור לקדמותו, וטעמם של חז"ל בעת תקנתם יהיה שוב רלוונטי, גם הראב"ד יודה לרמב"ם שכשירצו לבטל בעינן לבי"ד גדול מחברו בחכמה ובמנין.
קשה, היכי סלקא דעתך דהאי תנא [דרבי] היה רוצה לעקור ט' באב לגמרי, והא אמרינן כל האוכל ושותה בתשעה באב אינו רואה בנחמה של ירושלים. ועוד, דהא אין בי"ד יכול לבטל דברי בית דין חברו אא"כ גדול הימנו בחכמה ובמנין. ויש לומר דלא רצה לעוקרו אלא מחומרא שיש בו יותר משאר תעניות. אי נמי יש לומר דרצה לעוקרו מתשיעי ולקובעו בעשירי.מבואר א"כ בתוס' שכל היכא שאנו משאירים את תקנת חז"ל במקומה, אלא שמשנים פרט כלשהו בחלקה של התקנה, אין זה נחשב לעקירה וביטול של דברי בי"ד קמא.
לכך נראה דפרוזבול נמי מילתא דאיסורא היא כיון שתחלת התקנה היה שלא ימנעו מלהלוות ועוברין על מה שכתוב בתורה השמר לך פן יהיה דבר עם לבבך בליעל וכיון דלמיגדר מילתא היא אתי שפיר דפשיטא לתלמודא דאין יכול לבטל אא"כ גדול כו'.הרי שהפני יהושע מגדיר דין זה רק לגבי איסורים, אלא שאף תקנת פרוזבול הינה בעיקרה כדי למנוע את המלווים מאיסור תורה.
אבל הכסף משנה (בפ"ב מהלכות ממרים ה"ב) כתב להדיא דפרוזבול לאו משום מיגדר מילתא נתקן, דאי למגדר מילתא, אפילו ב"ד גדול נמי אין יכולין לבטל, וכמו שהאריך בזה להוכיח משיטת הרמב"ם ז"ל וא"כ הסוגיא דהכא צ"ע.נמצינו למדים, שכל היכא שחז"ל תקנו תקנה או גזרו גזירה למיגדר מילתא מפני חשש איסור זה או אחר, ועשו סייג בדבריהם לתורה, הרי שאין אנו יכולים לבטל תקנתם או גזירתם כל עיקר. וכשבטל טעם התקנה, באנו בזה למחלוקת הרמב"ם והראב"ד, ונקטינן לדינא כהרמב"ם ולחומרא, וכמסקנת המגיד משנה בשם הגאונים18.
וגזירת חכמים היא שאפילו האשה שאינה ראויה לילד ואפילו נתגרשה או נתאלמנה מן האירוסין צריכה להמתין צ' יום, אפילו קטנה או זקינה או עקרה או איילונית, ואפילו בעלה במדינת הים או סריס אדם או חולה או חבוש בבית האסורים.והנה כאשר זוג נוכרי מתגייר, ההלכה קובעת שם ג"כ נוהג דין זה של ג' חודשי הבחנה כדי להבחין בין זרע קדוש לשאינו, והם אסורים להיות יחדיו צ"ב יום. וכך פסק השו"ע שם בסעיף ה' וז"ל:
שפחה וגיורת שהיו נשואות לבעלים בגיותן ובעבדותן, ונתגיירו או נשתחררו, צריכות להמתין. ואפילו גר ואשתו שנתגיירו מפרישין אותם צ' יום כדי להבחין בין זרע הנזרע בקדושה לזרע הנזרע שלא בקדושה.ושמעתי שכיום בבתי הדין לגיורים, ישנם המקילים בזה19 ע"י עשיית בדיקת דם עדכנית ליום הגיור, בה מוכח ללא ספק שהאשה איננה בהריון, ועוד באותו ערב חוגגים להם את טכס החופה כדמו"י20.
ונלע"ד דאם היא זקינה אין צריך הפרשה. ואף שהח"מ בס"ק ד' נסתפק בזה, היינו בנתגיירה היא ונישאה אח"כ לאחר, ובזה נאמר שדינו כמו בישראל. אבל בנתגיירו שניהם ונשארים יחד, דלא משכחת כיוצא בזה בישראל, אין צריך הפרשה, כנלע"ד.הרי חזינן בדבריו שמאחר ותקנת חז"ל היתה עם טעם לדבריהם, כדי שנבחין בין זרע בקדושה לשאינו. משום כך בזקן וזקינה ששניהם נתגיירו ולא שייך טעם התקנה, שהרי אינם ראויין להוליד כלל, אם כן נתייתרה התקנה.
הטעם משום דלא פלוג בהבחנה אפילו היכא דהיא אינה מעוברת גם אין ידוע לרבים שנתעברה מראובן.א"כ כיון דלא פלוג רבנן בגזירת הבחנה, מדוע היקל הדגול מרבבה בזקן וזקינה שהתגיירו יחדיו, שאינם צריכים הפרשה זה מזו ג' חודשים.