הלכות שמיטה

מאת: הרב שאול רייכנברג



פרק כו: קניית פירות וירקות בשנת שמיטה

קניית פירות וירקות, קטניות, תבואה וכל דבר שגידולו מן הארץ אשר גדל בשנת שמיטה, ממי שאינו שומר שמיטה, עשויה להיות כרוכה בכמה איסורים. נבאר בקצרה את האיסורים, ולבסוף נציין את דרכי הקניה המותרות.

תוצרת אסורה
איסור ספיחים
ירקות, תבואה וקטניות שגדלו ברשות יהודי בשנת שמיטה אסורים באכילה. איסור זה נקרא "איסור ספיחים". פרטי האיסור נתבארו בפרק טז. בפירות האילן אין איסור ספיחים.

שמור ונעבד
תוצרת הקדושה בקדושת שביעית שלא הפקירו אותה בזמן גדילתה, יש אומרים שאסורה באכילה. וכן תוצרת שגדלה כתוצאה מעבודות האסורות בשמיטה, יש אומרים שאסורה באכילה. אמנם חזו"א נטה להקל באיסורים אלה. ובספר "מצוות
הארץ" כתב שהיתר החזו"א היה בדברי מאכל מפני חיי נפש, ואין מקום להקל בפרחים וכדומה.

איסורים הכרוכים בקניית התוצרת
איסור סחורה
אסור לסחור בכל דבר הקדוש בקדושת שביעית, הקונה דברים אלו מכשיל את המוכר באיסור סחורה ועובר משום "לפני עור לא תתן מכשול", ויש אומרים שגם הקונה, שהוא שותף הכרחי למסחר, עובר על איסור סחורה.

מכירה במידה ובמשקל
חכמינו ז"ל אסרו למכור תוצרת הקדושה בקדושת שביעית במידה במשקל ולפי מספר יחידות, אלא למוכרה באומד. איסור זה קיים גם כאשר המכירה נעשית באופן שאין בה איסור סחורה (ראה פרק יב). לפיכך הקונה תוצרת של שמיטה במידה, במשקל ולפי מספר, מכשיל את המוכר באיסור זה, ועובר משום "לפני עוור לא תתן מכשול".

מסירת דמי שביעית לעם הארץ
כסף הניתן תמורת פירות שביעית, מתקדש בקדושת שביעית, ואסור להשתמש בו ככסף חולין, אלא לקנות בו דברי מאכל ולאוכלם בקדושת שביעית. לפיכך אסור לשלם למוכר שאינו שומר שמיטה עבור פירות הקדושים בקדושת שביעית, שכן המוכר לא ישמור על קדושת המעות. איסור זה אינו חל אם קונה בהקפה או בהבלעה כמו שנתבאר בפרק יב.

קניה מאדם שלא שומר שמיטה
חז"ל קנסו את מי שאינו שומר שמיטה, וגזרו שלא לקנות ממנו תוצרת חקלאית שגדלה בשנת שמיטה. הקונה פירות, ירקות וכדומה, ממי שאינו שומר שמיטה עובר גם על גזירת חכמים זו.

בקשר לתקופה שמצויה בשווקים תוצרת הקדושה בקדושת שביעית או האסורה באיסור ספיחים יש לציין:
א. פירות וירקות תבואה וקטניות שהתחילו לגדול לפני שמיטה ונקטפו בשמיטה, פעמים שקדושים בקדושת שביעית ופעמים לא.
פרטי הדברים נתבארו בפרק טו.
ב. ירקות תבואה וקטניות שהתחילו לגדול לפני שמיטה ונקטפו בשמיטה, פעמים שאסורים באיסור ספיחים ופעמים לא. פרטי הדברים נתבארו בפרק טז.
ג. משך הגידול שונה ממין אחד למשנהו, יש גידולים הגדלים מהר ויש הגדלים לאט.
ד. ישנם מינים עמידים, כגון, בצל, שום, גרעינים, שקדים, תפוחי עץ וכדומה, שאינם נקטפים מהשדות במשך כל השנה ומשווקים טריים, אלא נקטפים פעם או פעמיים בשנה, ומובאים לשווקים בתקופה שבין העונות ממחסנים ובתי קירור.

לאור דברים אלה, יש זמן שונה לכל מין ומין באיזו תקופה במשך שנת שמיטה ולאחריה, מצויה בשווקים תוצרת הקדושה בקדושת שביעית והאסורה באיסור ספיחים. בלוח התאריכים שמתפרסם צויין לכל מין ומין מתי יש לחשוש שהתוצרת שבשווקים קדושה בקדושת שביעית או אסורה באיסור ספיחים.

חנות שמיטה

לאור האיסורים הרבים המוזכרים כאן, יש לבאר כיצד מתקיימת מכירה של תוצרת חקלאית בשנת שמיטה.

א. חנות פירות וירקות למנהג ירושלים.
למנהג ירושלים הנוהגים, בעקבות פסקו של ה"בית יוסף" ו"פאת השלחן", שאין קדושת שביעית בתוצרת הגדלה אצל נכרים (ראה פרק יז סעיף ו). יכולים חנויות הפירות והירקות לפעול בשנת שמיטה כמו בכל שנה ושנה ובלבד שימכרו בהם תוצרת שגדלה אצל נכרים. כמו כן מוכרים בחנויות אלה תוצרת של שנה שישית ומיובאת מחו"ל. כדי להבטיח שלא נמכרת בחנויות תוצרת אסורה, קיים פיקוח על מקורות התוצרת, וכל בעל חנות שבפיקוח מקבל תעודה המאשרת את כשרותה.

ב. חנויות שמיטה לנוהגים קדושת שביעית בפירות נכרים.
הנוהגים בעקבות המבי"ט והמהרי"ט וכפי שפסק החזו"א, שיש קדושת שביעית בפירות נכרים, וכך נהוג בבני ברק ובמקומות נוספים בארץ, אינם יכולים לקנות תוצרת נכרים בשנת שמיטה כבכל השנים, בחנויות אלה מתנהלת מכירת התוצרת על פי הסכם מיוחד שבין המוכר לקונים. הקונים ממנים את בעל החנות שליח לקנות עבורם תוצרת מנכרים. בעל החנות משלם עבור התוצרת וגובה מהקונים את מה ששילם בתוספת שכר טירחה. הפירות שבחנות, אינם בבעלותו של בעל החנות אלא בבעלותם של הקונים. בעל החנות אינו חייב לקנות בעצמו את התוצרת מהנכרים והוא יכול למנות שליחים לכך. בדרך כלל "ועדת השמיטה" היא הקונה אצל הנכרים.

מובאים בזה שני שטרות של מינוי שליחות וכן תקנות ל"חנות שמיטה" שנוסחו על ידי החזו"א (מעתקים מספר שנת השבע).

הסכם בין החנווני והצרכן

הסכם בין הא' הנקרא להלן צד א' ובין הח"מ הנקרא צד ב'.

א. צד ב' ממנה את צד א' שליח לקנות את כל הירקות והצמחים שיש להם זיקת שביעית עבורם באופן שיהיו מותרים במוחלט ע"פ ההלכה המבוארת בספר שמיטת קרקעות של הרב כהנא בכל משך שנת השביעית.

ב. צד א' מתרצה להיות שלוחם לכל זה.

ג. מעתה כל מה שיקח צד א' את הירקות ואת הצמחים ואת הפירות עבורם הוא בשליחות הנזכרת והפירות והירקות הם ברשותם של צד ב' ובאחריותם.

ד. צד א' קובע שכר טרחתו ושכר המקום.

ה. אם יופסדו מן הפירות הנלקחים ברשות צד א' אז ההפסד על צד ב' ורשאי צד א' להוסיף על מחיר הפירות לפי החשבון של ההפסד מן הפירות שנפסדו.

ו. צד ב' נותן נאמנות לצד א' בכל הנ"ל. כמו כן היה צריך להתחייב החנווני כדלהלן:
כל הירקות והפירות הקדושים בקדושת שביעית נלקחים מראש עבור הלקוחות ואני רק שליח שלהם בקניית הפירות כפי ההסכם שבינינו.
כל לוקח כיון שמשך את הפירות הרי הפירות שלו ואי אפשר לו לבטל את המקח בשביל העדר התשלומים על אתר. והדמים הם חוב בידו.

נוסח אחר להסכם זה:

הסכם

בין מר _________________ בתור צד א' ובין החתומים מטה בתור צד ב' הוסכם כדלהלן:

א. צד ב' עושה את צד א' לשלוחו כדי לקחת בשבילם ירקות ופירות, ואם הצדדים יסכימו בעל פה גם יתר צרכי אוכל, וצד א' מקבל עליו את השליחות הזאת.

ב. צד א' מקבל מצד ב'. מלבד הסכום שצד א' ישלם בעד הדברים הללו. 52% מהסכום הזה בתור שכר טרחה וגם את כל ההוצאות שיעלו לו בקשר עם השליחות הזאת. בהתאם לזה יקבע צד א' את הסכום שצד ב' צריך לשלם לו עבור הדברים הנ"ל וצד ב' יאמין לצד א' על החשבון ולא ידרש ממנו חשבון מפורט.

ג. צד א' מתחייב לקחת בשביל צד ב' רק את הפירות והירקות ויתר צרכי אוכל שאפשר להשיג אותם בלי להיכשל או להכשיל באיסורי שביעית כפי שהם מבוארים בספר שמיטת קרקעות של הרב קלמן כהנא.

ד. צד א' מתחייב לא לסחור בפירות, ירקות ויתר צרכי אוכל באופנים שאסור לסחור בהם כפי המבואר בספר הנ"ל של הרב כהנא.

ה. צד א' ישתדל לפי מיטב יכולתו להשיג בשביל צד ב' את כל הפירות והירקות וכו' שאפשר להשיג אותם באופן האמור בסעיף ג' דלעיל.

ו. תוקף ההסכם הזה הוא מיום ג' בתשרי תש"ה עד יום ביטולו ע"י אחד הצדדים לפי הודעה מוקדמת של עשרה ימים.

ובזה באנו על החתום ביום _______________________

צד א': _________________________________

צד ב': _________________________________


הסכם בין חנוני ובין סיטונאי המספק את הסחורה

הסכם בין מר (סיטונאי) בתור צד א' ובין מר (חנווני) בתור צד ב' כדלהלן: -

א. צד ב' עושה את צד א' לשלוחו כדי לקחת בשבילו מערבים פירות וירקות ויתר צרכי אוכל לפי דרישת צד ב', וצד א' מקבל עליו את השליחות הזאת.

ב. צד א' מקבל מצד ב' מלבד הסכום שצד א' ישלם בעד הדברים הללו... מהסכום הזה בתור שכר טרחה וגם את כל ההוצאות שיעלו לו בקשר עם השליחות הזאת.

ג. צד א' מתחייב לקחת בשביל צד ב' את הדברים הנ"ל רק מערבים ורק מהדברים שגדלו ע"י גויים ובקרקע של גויים.

ד. תוקף ההסכם הזה הוא מיום ג' בתשרי תש"ה עד יום ביטולו ע"י אחד הצדדים לפי הודעה בכתב לצד אחר.


ובזה באנו על החתום ביום ______________________

צד א': _________________________________

צד ב': _________________________________


תקנות החנות הזאת לשנת שמיטה

א. בחנות הזאת נמצאים רק פירות, ירקות ויתר צרכי אוכל שהיה אפשר להשיג בלי להכשל או להכשיל באיסורי שביעית כפי שהם מבוארים בספר שמיטת קרקעות של הרב קלמן כהנא.

ב. החנווני הביא את הדברים הנ"ל בשביל לקוחותיו שעשו אותו לשליח להשיג את הדברים הללו, והכסף שהוא מקבל מהם, מלבד הסכום שהוא בעצמו שלם בעד הדברים הללו, הנו רק שכר טרחה וההוצאות שעלו לו בקשר עם השליחות הזאת.

ג. כל מי שלוקח פירות, ירקות ויתר צרכי אוכל בחנות הזאת. בין שהוא חתם על כתב שליחות או לא. לוקח אותם באופן המבואר בסעיף ב' דלעיל.

בחנויות שמיטה יתכן שיש גם תוצרת יהודית המחולקת על יד אוצר בית דין, כיצד מתנהלת חלוקה זו ראה פרק יג.