יהדות ודמוקרטיה
היחס בין יהדות ודמוקרטיה על פי מקורות היהדות |
---|
ראשי פרקים א. חלותה של מצות "לא תסור" בימינו ב. סמכותו של רב בענינים שאינם נוגעים לשמירת הדת 1. החולק על רבו 2. לסנהדרין תפקיד כפול: הלכתי וציבורי 3. עמדות חכמי התורה בפוליטיקה אינן מחייבות ג. התפתחות המושג "דעת תורה" ד. "חכם העיר" ה. סייעתא דשמיא ו. כוחם ותפקידם של רבנים אינם בצד הגשמי תמצית: המאמר עוסק בהשתלשלות וברלוונטיות של האיסור "לא תסורו" בימינו אנו, כשנידונה השאלה אם הרבנות הראשית שווה לבית דין הגדול, ובאילו תנאים . אינדקס: בית דין, הלכה, שאלת רב, |
"לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל" (דברים יז, יא).מדברי הרמב"ם (סהמ"צ מ"ע קעד, מצות ל"ת שיב, הל' ממרים א,א), הרמב"ן (בפירושו לתורה שם), ר' יהודה הלוי (כוזרי ג, מא) והר"ן (דרוש יב) מבואר שמצות "לא תסור" אינה אלא כלפי ביה"ד הגדול שבירושלים, וכדברי הכתוב (דברים יז, ח), כשיפלא מאתנו דבר משפט,
"וקמת ועלית אל המקום אשר יבחר ה' אלהיך בו, ובאת אל הכהנים הלויים ואל השופט אשר יהיה בימים ההם... ועשית על פי הדבר אשר יגידו לך מן המקום ההוא... לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל".שיטה מחודשת אנו מוצאים בדברי החינוך (תצ"ו):
"שנמענו מלחלוק על בעל הקבלה... ובכל דור ודור ג"כ שנשמע אל החכמים הנמצאים, שקבלו דבריהם, ושתו מים מספריהם, ויגעו כמה יגיעות בימים ובלילות להבין עומק מיליהם ופליאות דעותיהם. ועם הסכמה זו נכוון אל דרך האמת ובידיעת התורה".נראה מדבריו, שמצות לא תסור חלה גם בזה"ז, ובכל דור עלינו לשמוע בקול החכמים.
"ונוהגת מצוה זו (לשמוע בקול ב"ד) בזמן שב"ד בירושלים בזכרים ונקבות, שהכל מצווין לעשות כל אשר יורו. ובכלל המצוה גם כן לעשות בכל זמן וזמן במצות השופט, כלומר החכם הגדול אשר יהיה בינינו בזמנינו, וכמו שדרשו ז"ל: "ואל השופט אשר יהיה בימים ההם - יפתח בדורו כשמואל בדורו". כלומר שמצוה עליו לשמוע בקול יפתח בדורו כמו לשמואל בדורו. ועובר על זה, ואינו שומע לעצת הגדולים שבדורו בחכמת התורה ככל אשר יורו, מבטל עשה זה, וענשו גדול מאד, שזהו עמוד החזק שהתקוה נשענת בו. ידוע הדבר לכל מי שיש בו דעת".ובאמת כך הם גם דבריו של הרמב"ם בהקדמתו ליד החזקה:
"וכן יתבאר מהם (גמרא ומדרשים) המנהגות והתקנות שהתקינו או שנהגו בכל דור ודור כמו שראו ב"ד של אותו הדור. לפי שאסור לסור מהם, שנאמר לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל".והלא בימי התלמוד כבר לא היתה סנהדרין הגדולה בירושלים, ואעפ"כ גם לפי הרמב"ם חלה מצות לא תסור.
"והרשה עם זאת לחכמי כל דור, כלומר בית דין הגדול, לעשות סייג לקיום הדינים התורתיים... ויקבעו לדורות אותם הסייגים... ואילו היה העיון החלקי הזה מותר לכל אחד מן החכמים, היו אובדים בני אדם ברבוי המחלוקות והתפצלות שיטות. לפי כך הזהיר יתעלה, שלא יגשו לזה שאר החכמים, זולת בית דין הגדול בלבד".החכם שצריך לסור למשמעתו צריך אפוא להיות כמו בית הדין הגדול, מקובל על כל ישראל (עי' שדי-חמד פאת-השדה כלל א אות מ"ח).
"אלא שקשה בזמנינו למצוא ב"ד הגדול שהוא יחיד ומומחה בדורו, כי בעו"ה הגיאות והקנאה שלא לשם שמים נתרבה, וכל אחד בונה במה לעצמו, ואין אחד מכיר את מקומו לומר אפילו על רבו מובהק שהוא ב"ד הגדול. ק"ו אחד על חברו או על חכם שהוא במדינה אחרת".אמנם הר"י קארו (אבקת-רוכל סי' י"ז) קרא לבית דינו בית הדין הגדול, אבל הוסיף "שהמנום כל הקהלות עליהם". אך כל עוד לא קיבל בי"ד מינוי מכל קהילות ישראל אינו נחשב לב"ד הגדול.
"כל החולק עם רבו, כחולק עם השכינה.רש"י ביאר את המושגים: חולק - חולק על ישיבתו (משמע, על שררתו של רבו, כקורח ועדתו); מריבה - תגר וקטטה לפטפט כנגדו בדברים; מתרעם - אומר על רבו שנוהג לו מדה כבושה ומדה אכזרית; מהרהר - מספר עליו דברים.
כל העושה מריבה עם רבו, כעושה מריבה עם השכינה.
כל המתרעם על רבו, כאילו מתרעם על השכינה.
כל המהרהר אחר רבו, כאילו מהרהר אחר השכינה".
"כיון שעלה עמוד השחר, נכנסו רבני ישראל אצלו (אצל דוד המלך). אמרו לו: אדונינו המלך, עמך ישראל צריכין לפרנסה... אמר להם: לכו פשטו ידיכם בגדוד. מיד יועצין באחיתופל ונמלכין בסנהדרין ושואלים באורים ותומים".אכן רש"י פירש שההימלכות בסנהדרין היא כדי ליטול רשות מהם. אולם במס' ברכות (ג,ב) פירש רש"י, שכשנמלכין בסנהדרין "נוטלין מהם רשות, כדי שיתפללו עליהם". א"כ נראה שנטילת רשות מהסנהדרין לא היתה מצד החובה לקבל את עצתם, אלא כדי שיתפללו הסנהדרין על יוצאי המלחמה. מהרש"א (חידושי אגדות, סנהדרין שם) כתב גם הוא, שלא היתה חובה להתייעץ עם הסנהדרין על עצם היציאה למלחמה, אלא -
"אחר שנטלו עצה, שהיא הנהגת המדינה במלחמה, מאחיתופל; ועוד נטלו עצה מסנהדרין, איך יתנהגו במלחמה ע"פ התורה בכמה דברים במלחמה".הרי שתפקיד הסנהדרין לגבי המלחמה היה אך ורק לצורך תפילה (רש"י) או לעניני הלכה המיוחדים ליוצאי צבא, אך לא בעניני דעלמא של המלחמה.
"שדעת תורה תהיה צלולה, בלי איזו פנייה או נטייה כל שהיא. ואם יש לך אדם שדעת תורה לו, אלא שמעורבת אפילו מעט עם דעות אחרות מן השוק או מן העיתונות, הרי דעת תורה עכורה היא, מעורבת עם פסולת, ואין ביכולתה לרדת לסוף הענין".
"תלמיד חכם שבידו למחות, ראוי שירגיש וישגיח בעניני העיר. ואם ראה רשע בתוקפו, שהוא פורץ גדר המצוות וופרק עולן מעליו, ראוי לו להתגרות בו, ואל יחוש לנזק או להפסד".אך מיד בהמשך הוא מגביל ואומר:
"ומכל מקום כל שהוא מחמת תביעות ודברים שלא מן הדת, יתרחק ממנו כמה שיוכל, ואל יתגרה בו כלל, שלפעמים הצלחה גוברת ברשעים, עד שפרגוד הצדיק ננעל מפניהם".למדנו מדברי המאירי, שעיקר המחאה היא ב"פורץ גדר המצוות ופורק עולן מעליו" אבל לא מעבר לנושאים אלו.
""לאדם מערכי לב, ומה' מענה לשון" - בעת שיצטרך לדבר לפני מלך ולפני שר, אין לו רק לערוך לבבו לה', ומה' מענה לשונו. וכל אשר ישים ד' בפיו, אותו ידבר".
"וכיון שכל דרכי איש ישר בעיניו, לכן אין לסמוך כלל על שכלך האנושי. אך תראה שיהיו מעשיך לפי רצונו של ה', ויכוונו מחשבותיך שיהיו ג"כ לפי רצונו".בתשובת חת"ס (או"ח סי' ר"ח) כתב:
"כי מה שכתב הראב"ד 'כבר הופיע רוח הקודש בבית מדרשנו', אין רצונו לומר רוה"ק כמו שהיה לדוד המלך - אבל היינו רוח הקודש על עוסקי תורה לשמה, אשר זוכים לכוון האמת, אפילו אם לפי טבע חכמתם ושכלם לא ישיגו ידיהם תשועה כזו, מכל מקום הקב"ה נותן חכמה לחכמים".החת"ס ביאר שם, שיש בזה מעט מנבואה הניתנת לחכמי התורה. אולם נראה, שאין בזה קביעת הלכה לציבור, שהרי לא בשמים היא, ולא בנביאים הדבר תלוי אלא בדעת בני אדם (ע"ע משפט-כהן סי' צ"ו אות ז).
"אהובי, אחי ורעי, מאהבה מסותרת תוכחת מגולה. לכו נא ונוכחה! זכרו ימות עולם, בינו שנות דור ודור - ההיתה כזאת מימות עולם?! ואיה אפוא מצאתם מנהג זה באחד מכל ספרי חכמי ישראל הראשונים והאחרונים, להיות מנהג ותיקון לשאול בעצה בגשמיות, כדת מה לעשות בעניני העולם הגשמי, אף לגדולי חכמי ישראל הראשונים כתנאים ואמוראים, אשר כל רז לא אנס להו, ונהירין להון שבילין דרקיע. כי אם לנביאים ממש, אשר היו לפנים בישראל, כשמואל הרואה, אשר הלך אליו שאול לדרוש ה' על דבר האתונות שנאבדו לאביו. כי באמת כל עניני אדם, לבד מדבר תורה ויראת שמים, אינם מושגים רק בנבואה ולא לחכמים לחם, כמאחז"ל "הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים", ושבעה דברים מכוסים"...בעל התניא קבע אפוא, שאין לבקש בדברים גשמיים עצה ותושיה מחכמים, אלא בדברי תורה, בבואנו להיכנס לעוביה של קורת הפוליטיקה, אנו מוצאים את אגרתו של מרן הראי"ה קוק זצ"ל (אגרות הראיה, ב' תש"ז):
"ומה שכתב בישעיה "יועץ וחכם חרשים", וכן משארז"ל "ונהנין ממנו עצה ותושיה", היינו בדברי תורה הנקראת תושיה, כמארז"ל "יועץ - זה שיודע לעבר שנים ולקבוע חדשים וכו', שסוד העיבור קרוי עצה וסוד בלשון תורה..."
"כשאני בעצמי, מוצא אני את עבודת הרבנים לא בתוכן המעשה של בנין האומה החומרי, כי אם בהשפעתם לחדד את הדעות, המביאות לאימוץ וסידור אורגני לאומי, לחזק את ההכרה הלאומית ולאמץ ידים רפות של פועלים מוכשרים לעבודה זו. לעדן את המחשבות ולחדדן. ולהרבות בהן אמונה אמיצה ועמוקה משפעת הגיוני קודש העצורים בנשמתם, ולהעלות בזה את התחיה הלאומית כולה למרומי הקודש שמשם לוקחה. אבל העבודה בפועל, השיח והשיג עם רבי מלוכה ואדירי הפוליטיקה, אם מזדמן הדבר שימצאו לנו רבנים, שגם להם יד ושם בעבודות כאלו, אינם כמובן גרועים משאר בני אדם בתור יהודים נאמנים לעמם. אבל לא מטעם התפקיד של הרבנות."תפקידם של הרבנים הוא להעלות את העם ולעוררו למחשבות גבוהות, אבל בודאי לא בדברים מעשיים פרטיים, כיצד להתנהג במצבים פוליטיים, שהם בני חלוף, דבר שאין לו מאומה עם התורה, שהיא חיי נצח. רק בדברי הדת היסודיים על הרבנים להלחם בכל מאודם ובכל כוחם, עד ישב בן דוד על כסא מלכותו וינהיג את העולם באור מלכות ה' באמת.