בבחירה



הפרק הראשון:
בביאור דעת מי שיראה שטבע האפשר נמצא


והנה יתבאר זה אם מצד העיון, אם מצד התורה1.

1. אם מצד העיון יראה מפנים
1.1. מהם כי למה שהוא מבואר שהדברים - טבעיים היו או מלאכותיים - לא ימצאו אלא בקדימת ארבע סבות והם:
הפועל
והחומר
והצורה
והתכלית,

כמו שהתבאר בספר השמע2.
ואנחנו נראה בקצת הדברים, שמקצת סבותיהם נמצאות וקצתם בלתי נמצאות ואפשר שימצאו כולם או שלא ימצאו. הנה באפשרות סבות הדברים, יתחייב אפשרות הדברים עצמם.

1.2. ומהם, שאנחנו נראה הרבה מהדברים נתלים ברצון. ולמי שהוא מבואר שהאדם לו שירצה ושלא ירצה, למה שאם היה באחד מחויב, לא היה רצון אבל הכרה וחיוב, הנה אם כן הוא מבואר שטבע האפשר נמצא.

1.3. ומהם, שכבר התבאר בספר השמע3 שהדברים מהם שיבואו4 בקרי ובהזדמן ומפאת נפשם. ואם היו הדברים כולם מחויבים, כמו שיתחייב אם לא היה טבע האפשר נמצא, היה כל אחד מהם מחויב שימצא. ומה שהוא מחויב שימצא, לא יצדק עליו שימצא בקרי, כי לא יצדק עלות השמש מחר שיעלה במקרה. ולזה הוא מבואר שאין הדברים כולם מחויבים, ושטבע האפשר נמצא.

1.4. ומהם, שאם לא היה טבע האפשר נמצא, והיה האדם מוכרח על פעולותיו, היה ההשתדלות והחריצות דבר בטל, והיה מתחייב בטול הלמוד וההתלמדות, ובטול ההכנות וההצעות כולם, והזריזות באסיפות הקניינים והדברים המועילים, והבריחה מן המזיקין. וזה כלו הפך המפורסם והמוחש.

1.5. ומהם, כי למה שהיה הרצון לאדם נמשך אל הנפש המדברת, אשר היא נבדלת מחומר, אין ראוי שיפעול בה דבר חומרי, כאלו תאמר גופות הגלגלים, שהם פועלים בגופות השפלים. למה שהוא מבואר שהנבדל5 הוא מיוחד לפעול, והחומר מיוחד להתפעל, כמו שהתבאר זה במה שאחר הטבע. ולזה אין ראוי שיחשב שהגלגלים, שהם בעלי גופות, יפעלו ויכריחו נפש האדם. אבל הרצון בו משולח5 ומשולל מכל חיוב.
הנה מכל אלו הפנים יראה מצד העיון שטבע האפשר נמצא.

2. אולם מצד התורה הוא מבואר גם כן מפנים
2.1. מהם, שאם היו הדברים כולם מחויבים, והיה האדם מוכרח על מעשיו,היו מצוות התורה ואזהרותיה לבטלה, אחר שהם בלתי מועילות, להיות פעולות האדם מוכרחות ואיננו בעל יכולת ורצון עליהם.

2.2. ומהם, שאם היה האדם מוכרח בפעולותיו, היה הגמול והעונש עליהם עוול בחוקו יתברך חלילה, למה שהוא מבואר בעצמו שהגמול והעונש בפעולות לא ייפול אלא בפעולות האדם הרצוניות, אבל בפעולות שהוא מוכרח ואנוס לא יתכן בהם גמול ועונש. ולפי שהגמול העונש שורש משורשי התורה, הוא מחויב שהאדם בעל רצון משולח בפעולותיו, ונקי מכל אונס והכרח.

ומזה יתבאר שטבע האפשר נמצא, והוא כוונת זה הפרק.

הערות:



1. ראה רס"ג אמונות ודעות ד, ד; כוזרי ה, כ; מו"נ ג, יז; הלכות תשובה ה, עקרים ד, ג.
2. אריסטו, פיזיקה ב, 7.
3. אריסטו, פיזיקה ב, 5.
4. כ"י פירנצה: שמהדברים אשר יבאו.
5. נבדל: רוחני.
6. משולח: מוחלט.