פרק א
פרק ב
[גורמי השיבושים בתודעת בני אדם] [סוגי בני אדם באמונה] [מדוע חיברתי את הספר?] [כיצד לקרוא את הספר?] פרק ג
[היות האדם נברא הוא הסיבה לספקות] [דוגמה לחקירה והסרת ספקות] [הספקות - תוצאה של חוסר לימוד] פרק ד
[מהי דעה (=אמונה)] [דעת אמת ודעת שקר] [הסבורים שאין אלוה מפני שהם מכחישים אותו] פרק ה
[שלושת יסודות ההכרה] [היסוד הרביעי: המסורת] [דברים השומרים מן הטעות] פרק ו
[האם החקירה גורמת לכפירה?] [מטרת העיון בענייני אמונה] [מדוע צריך נבואה אם החכמה מוליכה לאמת?] פרק ז
[שמונה סיבות לכפירה] פרק ח
|
הקדמה
[נושא המחקר: בריאה יש מאין] ['יש מאין' הנו דבר שאיש לא ראהו] [יתרונות המאמין בבריאת יש מאין] פרק א
[דבר בעל תכלית יש תכלית לכוחו] [הארץ מורכבת - מכאן שהיא מחודשת] [דבר הכפוף למקרים - מתהווה] [העובדה שאנו קיימים מעידה שעבר זמן סופי] פרק ב
[שלוש ראיות שהדבר אינו יכול לברוא את עצמו] [העולם מחודש - האם מחודש מן האין?] פרק ג
[שיטה שנייה - הבריאה מדברים רוחניים] [דחיית השיטה השנייה] [שיטה שלישית: הבריאה מעצמות הבורא] [דחיית השיטה השלישית] [השיטה הרביעית: בריאה מעצמות הבורא ודברים קדומים] [שיטה חמישית: שני עושים קדמונים] [השיטה השישית: ארבעת הטבעים] [שיטה שביעית: ארבעה טבעים והיולי] [שיטה שמינית: השמים עושים את הגופות] [שיטה תשיעית: העולם נברא במקרה] [השיטה העשירית: הקדמות] [השיטה האחת עשרה: ההכרה קובעת מציאות] [השיטה השתים עשרה: אי קביעת עמדה] [השיטה השלוש עשרה: מכחישי המוחש] פרק ד
[שאלות נוספות ותשובות עליהן] |
הקדמה
[ששה שלבים בתפיסת החושים] [האדם מתרומם מתפיסה לתפיסה] [דוגמה: מדוע יורד שלג?] [מדוע הובא נושא זה כאן?] [ברור עניין הבורא - היותו דק מכל מושג] [האם הבורא גוף?] [אולי הבורא הוא תנועה] פרק א
[תכונות הבורא במקרא] [תכונות הבורא בהגיון] [הוכחות שהבורא אחד] פרק ב
[דחיית הטוענים לשני יסודות: טוב ורע] [דחיות נוספות לתורת שני האלוהיות] [דברי הכתובים: ה' אחד] פרק ג
[השמות: ה' - אלוהים] [לתוארי ה' יש משמעויות מושאלות] פרק ד
[חי יכול חכם] [אין שינוי אצל הבורא] פרק ה
[אמונת השילוש הנוצרית] [הנוצרים: ה' חי ויודע - אלו שלושה] [תשובה לנוצרים] [בין ידיעת האדם לידיעת ה'] [סתירה פנימית בטענת הנוצרים] [פירוש הביטוי "רוח ה'"] [יש ביטויים רבים הדומים ל'רוח'] פרק ו
[ה' קנני ראשית דרכו] [נעשה אדם בצלמנו] [שלושת המלאכים באלוני ממרא] פרק ז
[ארבע אסכולות נוצריות] [דחיית הטענות] פרק ח
[כיצד ייתכן שהעדין הוא המנהיג?] [תארי הבורא - כולם בו] פרק ט
[הגדרת הבורא] [הנמצאים אינם דומים לבורא] [ההגשמה במקרא] פרק י
[ביטויי הגשמה במקרא: ראש, עין ועוד] [דרך התרחבות הלשון] [מדוע הלשון מתרחבת?] [פירוש הביטויים המגשימים במקרא] [לשון מושאלת ביחס לדומם] [חזונות הנביאים על דמות ה'] פרק יא
[האיכות] [הנספח] [המקום] [הקנין] [הקימה] פרק יב
[פעולות הבורא] [זכירה] [חנינה ורחמים] [הבורא כנפעל] [הראני נא את כבודך] פרק יג
[איך אפשר לדעת את הבורא הנעלם ?] [איך נבין מציאותו בכל מקום?] [דמותו של המאמין] [האם יכול ה' לעשות את הנמנע?] [במה להלל את ה'?] |
הקדמה
[יצירת העולם - חסד] [מדוע לא ייטיב ה' בלי מצוות?] פרק א
[ה' נתן לנו דת על ידי נביאיו] [הנחות הגיוניות לגבי הכרת תודה] [המצוות השכליות] [מצוות שמעיות] פרק ב
[המצוות השכליות] [טענה: אולי הטוב הוא מה שגורם עונג] [מצוות שמעיות וההגיון בהן] פרק ג
[הצורך בשליחות הנביא] [ההגיון אינו יכול לתת מידות למצוות ההגיוניות] פרק ד
[הנסים שעושים הנביאים ראייה שהם שליחים] [אין הבורא עושה נסים ללא הודעה] [הנביאים - בני אדם כמונו] [אימות הנבואה - היותה בזמנים מיוחדים] פרק ה
[לנביא יש סימן שהוא מקבל נבואה] [לפעמים גם העם מבחין בסימן הנבואה] [נסים שעשו מכשפים] [כיצד ברח יונה משליחותו?] פרק ו
[מה כוללים כתבי הקודש ?] [מעמדה של המסורת] [למסורת נאמנות כנאמנות החושים] פרק ז
[האם יכולה התורה להבטל ?] [טענות לאפשרות ביטול התורה] [כמו שממית ומחיה, כך יכול לתת תורה ולבטלה] [המתים חופשיים מן המצוות] [המצוות אינן תקפות בכל זמן] [ה' מוריש ומעשיר, אולי גם מבטל המצוות?] [יש שינויים בטבע] [מצוות שמעית מבטלת מצווה שמעית] [משה ביטל תורת אברהם, אפשר לבטל תורת משה] פרק ח
[האמונה בנביא היא בגלל אותות] [ראיות מפסוקים לביטול התורה] [ה' מסיני בא - טענת המוסלמים] [וציר בגויים שולח] [ברית חדשה בדברי ירמיהו] פרק ט
[נשואי אדם עם בתו] [עונשו של קין] [התר קרבן בכל מקום ואיסורו] [איסור מלאכה בשבת והתר הקרבה בשבת] [הצווי לשחוט את יצחק וביטולו] [בלעם: לא תלך עמהם - לך עמהם] [ביטול ענשו של חזקיהו] [המרת הבכורים בלויים] [מלחמת יריחו בשבת] [כוון התפילה למקדש במקום למשכן] [שינוי משמעות המילה עולם] [הבהרמים טוענים שהתורה בטלת את מצוותיהם] פרק י
[הוספות: ספקות בני אדם ביחס לתורה] [בתורה אין ביאור מצוות לפרטיהן] [סתירות בתורה] [סיפורי שווא בתורה] [מה משמעות הקרבנות?] [אין יתכן שהשכינה שרתה על בני אדם?] [מדוע צריך את המשכן?] [ברית מילה] [פרה אדומה] [שעיר המשתלח לעזאזאל] [עגלה ערופה] [עם ישראל שפל] [אין עולם הבא בתורה] |
הקדמה
[האדם הוא מטרת הנבראים] פרק ראשון
[לאדם יתרון על כל הבריות] [יתרון האדם - החכמה] פרק שני
[התועלת לאדם בחולשתו] פרק שלישי
[הבחירה החופשית - צדק הבורא] [הימנעות מעשייה היא עשייה] [על מעשה נעשה ברצון] פרק רביעי
[הבורא אינו מתערב במעשי האדם] [הוכחות מן המוחש] [הוכחות מן המושכל] [הוכחות מן הכתוב] [הוכחות מדברי חז"ל] [הוכחות נוספות מן הכתוב] [שאלות על הבחירה] [מדוע קיימים רשעים?] [ידיעה ובחירה] [האם יכול אדם לעשות נגד ידיעת ה'?] פרק חמישי
[מה טעם לצוות לצדיק אם ברור שישמע ?] [מה טעם לצוות לרשע, אם ברור שלא ישמע?] [הרוצח רצח - מה מקום ה' במעשה זה?] פרק שישי
[שמונה סוגי פסוקים המראים על חוסר בחירה] [אזהרה] [עונש] [חיזוק נפש] [הגדרת מעלה או דרגה] [כפרה] [תיאור פעולות ה'] [תיאור דרכי בני אדם] [תיאור סיבות] [טעויות בגלל ניסוח הפסוקים] |
פרק א
[הגדרת זכויות וחובות] [מומי הנפשות גלויים לבורא] [הבורא זוכר מעשי בני אדם] פרק ב
[עשר דרגות בבני אדם] [צדיק ורשע] [הגמול בעולם הזה על מיעוט המעשים] [דינו של החוזר בו ממעשיו] פרק ג
[שני סוגים בייסורי הצדיקים] [הסיבות לשלוות הרשעים] פרק ד
[הנשמע] [המורד] [השלם] [הבלתי שלם] [החוטא] [הפושע] [הכופר] פרק ה
[השב ונוהג בגדרי התשובה] [הפרישות מחסום לחזרה לחטא] פרק ו
[שבעה דברים שאין התפילה מתקבלת עמהם] [ארבע עבירות שעונשן בעולם הזה] [שש זכויות שגמולן בעולם הזה] [חמש מעלות בתשובה] פרק ז
[השקול] [התנהגויות בעלות חשיבות יתירה] פרק ח
[המחשבות - שכרן ועונשן] [הערכת התנהגויות שונות] |
פרק א
[מהי הנפש?] [הנפש - מקרה] [הנפש - רוח, או אש] [בנפש שני חלקים: שכלי וחיוני] [הנפש שני אווירים] [הנפש - דם] פרק ב
[השיטה השביעית - הקדמה] פרק ג
[השיטה השביעית: הנפש נבראה] [תכונות הנפש] [הנפש חכמה] [שלושת כוחות הנפש ושמותיהם] [מקום משכן הנפש - בלב] פרק ד
[נפש זכה בגוף עכור - האם רע לה ?] [לנפש אין קיום לבדה] [האם הנפש לבדה תוכל להגיע לשלמות?] [הסיבות לייסורים] פרק ה
[הנפש והגוף - נעשו בידי כוח אחד] [המבדיל בין הנפש והגוף אינו יודע את חוקי הלשון] פרק ו
[משך חיי האדם] פרק ז
[מלאך המוות] [מדוע אין רואים את הנפש בעת המוות?] [מצב הנפש לאחר המוות] [תחיית המתים] פרק ח
[נגד אמונת הגלגול] |
פרק א
[תחיית המתים הנה דבר מוסכם] [שירת האזינו על הישועה] פרק ב
[תחיית המתים בדברי יחזקאל] [התחייה בדברי דניאל] [ניסיונות לפרש הפסוקים בדרך אחרת] פרק ג
[פסוקים הסותרים תחיית המתים] פרק ד
[תחיית המתים אצל חז"ל] [כיצד יחדש הבורא את הגופות שהתפרדו ליסודותיהם?] פרק ה
[איך יחיו אלה שגופם התפרק ואבד?] [איך יחיו הקמים בתחייה?] פרק ו
פרק ז
[מי יקום בתחייה?] [היכן יחיו הקמים בתחייה?] פרק ח
[בעלי מומים שיקומו] [האם תהיה בחירה חופשית אחרי התחייה?] פרק ט
[אלה שיראו את התחייה בעודם חיים] [אורך החיים בזמן הישועה] |
פרק א
[הישועה - בוא תבוא] [היום אין מבינים את אמונתנו] פרק ב
[כוחו של ה'] [שני זמנים לגאולה] [סוגי בני אדם בהמתנה לקץ] פרק ג
[זמן הקץ] [חשבון הקץ של דניאל] פרק ד
[ספקות בחישובי הקץ בעבר] [הספק בקץ שעבוד מצרים] [הספק בקץ שעבוד בבל] פרק ה
[קץ ללא תשובה] [מלחמות שלפני הגאולה] פרק ו
[משיח בן דוד] [גוג ומגוג] [עונש הרשעים] [גורל הנשארים מן האומות] [תחיית המתים] [תיאור ישראל לאחר הגאולה] פרק ז
[נגד האומרים שהבטחת הגאולה היא לימי בית שני] [ראיות שהגאולה תהיה בכל פנים] פרק ח
[תשובות נוספות נגד המתייאשים מגאולה] והנה החמשה אשר מן הכתוב והחמשה אשר מן המסורת והחמשה האחרים הוא הנראה לעין פרק ט
[תשובות לנוצרים] [פירוש "ייכרת משיח"] |
פרק א
[קיומו של העולם הבא] [הוכחה לקיום עולם הבא מן השכל] [האדם אינו מאושר בעולם הזה] [אדם מוכנים לסבול בגלל אידיאלים] [צדק בעולם הזה] [וטוב לו צדיק ורע לו] פרק ב
[גמול בעולם הבא במקרא] פרק ג
[ז. המונח" חיים "מכוון גם לעולם הבא] [ח. זיכרון טוב נשאר לצדיקים לפני ה'] [ט. מעשי הצדיקים נשמרים בספרים] [י. האזהרות שיש גמול] [יא. ההבטחה שה' גומל צדק] [יב. יום ה' בעתיד] [יג. הגמול הטוב] פרק ד
[עולם הבא במסורת] [הכופר בעולם הבא] פרק ה
[א-ב. מהו הגמול ומהו העונש ?] [איך יחיה ה' את הענושים? [גן עדן וגיהנם] פרק ו
[ג. מקום השכר והעונש] [ד. זמן הגמול] פרק ז
[ה-ו. התמדת הגמול לאין סוף] [אם העונש הוא נצחי לעתיד, אולי קיום היקום היה נצחי בעבר?] פרק ח
[ז. האם יהיה הבדל בין מקבלי הגמול ?] [ח. האם יש הבדל בעונש בין צדיקים שונים ורשעים שונים?] פרק ט
[ט. מי ראוי לעונש ?] [י. האם ייפגשו הנגמלים והנענשים זה עם זה?] פרק י
[יא. האם מוטלת עבודת ה' בעת היותם בעולם הגמול ?] [יב. אם יהיו נשמעים - מה יהיה גמולם?] פרק יא
|
הקדמה
[הבורא אחד והנבראים מחוברים מדברים רבים] פרק א
[לאדם תכונות רבות] [יש להשתמש בתכונות המגוונות, ולא באחת] פרק ב
[שליטת האדם על מידותיו] [שלושת כוחות הנפש] פרק ג
[דירוג האהבות והשנאות] [שלוש אהבות שהן הבל כאשר הן לבדן] פרק ד
[שלוש עשרה תכונות האדם] הפרק הראשון: בפרישות [פרישות כתכונה מועדפת] [תשובה לחסידי הפרישות] [העוזבים את חברת בני אדם] פרק ה
והפרק השני: במאכל ובמשתה [אכילה ושתיה כתכונה מועדפת] [תשובה לדעה זו] פרק ו
הפרק השלישי: המשגל [אהבת המשגל כתכונה מועדפת] [תשובה לטענה] פרק ז
הפרק הרביעי: החשק [החשק כתכונה מועדפת] [תשובה לטענה] פרק ח
הפרק החמישי: בקיבוץ הממון [איסוף כסף כתכונה מועדפת] [תשובה לטענה] פרק ט
הפרק השישי: הבנים [הולדת ילדים כמטרה מועדפת] [תשובה לטענה] פרק י
והפרק השביעי: הישוב [יישוב העולם כמטרה מועדפת] [תשובה לטענה] פרק יא
פרק השמיני: החיים הארוכים [אריכות ימים כמטרה מועדפת] [תשובה לטענה] פרק יב
והפרק התשיעי: בשררה [שררה כמטרה מועדפת] [נזקי השררה] פרק יג
הפרק העשירי: הנקמה [נקמה כמטרה מועדפת] [מגרעות הנקמה] פרק יד
הפרק האחד עשר: בחכמה [דרישת החכמה כמטרה יחידה] [השגיאה שבגישה זו] פרק טו
הפרק השנים עשר: העבודה [עבודת ה' כמטרה יחידה] [מגרעות גישה זו] [הביטחון בה' הוא לאחר ההכנה האנושית] פרק טז
הפרק השלושה עשר: בדברי מי שדימה [כי המנוחה החשובה מכל מה שייעשה] [המנוחה כתכונה שולטת] [טעותם של בעלי גישה זו] פרק יז
[שילוב התכונות כולן הוא הדרך הנכונה] פרק יח
[מיזוג תחושות החושים] פרק יט
[איזון המידות והאהבות] [שבעה סוגי טוב] |