פרק י"ב: היבטים דידקטיים


פרק זה לא יילמד מן הכתוב. אפשר לומר לתלמידים שהפרק מפרט את הכיבושים בעבר הירדן המזרחי תוך התבוננות במפה. בהמשך יתבוננו התלמידים (בלי לקרוא את כל הרשימה) בצורה החיצונית של הטקסט בפסוקים ט'-כ"ד - ברשימת שמות המלכים שאותם ניצח יהושע. התלמידים יראו שרשימה זו דומה לשירה בתנ"ך, והיא מעין שיר ניצחון או כתובת ניצחון לכבוד יהושע.

הפרקים י"ב-כ"א עוסקים בתיאור כיבושי יהושע ובני ישראל ובתיאור התנחלות השבטים בארץ כנען. מלבד סיפורים אחדים המשולבים בסיפורי הכיבוש וההתנחלות, יהיה קשה לתלמידים ללמוד פרקים אלה, בשל מיעוט העלילה וריבוי שמות המקומות והמלכים הנזכרים בפרקים אלה. לכן מוצע לעסוק רק באירועים הנזכרים בפרקים ולדלג על השמות והמקומות.


פרק י"ג: חלוקת הארץ לנחלות

היבטים דידקטיים

נושאי הפרק:
יהושע זקן והארץ עדיין לא נכבשה במלואה - א
ה' מצווה את יהושע לחלק את הארץ בגורל - ז-ח
רק שבט לוי לא מקבל נחלה - לג

קשיים:
הפרק ארוך ועמוס ברשימות של מקומות. מתוכו נבחרו למקראה פסוקים אחדים שאינם קשים ויש בהם מסר הרלוונטי לתלמידים.

דפי העבודה לתלמידים:
השאלות יכולות להינתן לתלמידים במהלך הלימוד או כשיעורי בית. ניתן לנהל את השיחה על הפרק באמצעות השאלות, ובכך להקל על התלמידים בכתיבה.
הפעילות בטבלה יכולה להיעשות בכיתה במשותף כחזרה על הפרק.


שלבי ההוראה

סיפור התוכן:
אפשר לספר לתלמידים את תוכן הפרק ולהדריך אותם להתבונן במפה, בחלוקת הנחלות. אפשר לקרוא עמם את הפסוקים הנבחרים.
חלק גדול מהארץ שהובטחה לאבות לא נכבש. יהושע היה כבר זקן (מיוצאי מצרים, היה כבן מאה. הוא מת בן מאה ועשר שנים). הכיבוש לא הגיע לכלל סיום בימי חייו.
ה' ציווה את יהושע לחלק על פי גורל את השטחים שכבשו בני ישראל לתשעה וחצי השבטים. נזכיר לתלמידים כי שניים וחצי השבטים כבר קיבלו נחלה בעבר הירדן המזרחי. הלוויים, בני שבט לוי, לא קיבלו נחלות. הם התיישבו בערים המיוחדות להם.

נקודות לשיחה:
הפסוק "ויהושע זקן" הוא הזדמנות להיזכר במהלך חייו של יהושע ובמאורעות מרכזיים ביחד.
"הארץ הנשארת". האזורים שבני ישראל לא כבשו והם נשארו בידי הכנענים והפלשתים מכונים "הארץ הנשארת". אילו מקומות נשארו בידיהם? שטחי המישור והעמקים של עמק יזרעאל של עמק בית שאן ושל חוף הים. בידיהם נשק ורכב ברזל.
חלוקת הארץ. יהושע מלא אחר צו ה' למשה לחלק את הארץ לנחלות לפי מספר השבטים. יהושע, אלעזר הכהן וראשי השבטים הטילו גורלות. כל שבט העלה בגורל את נחלתו.


הצעות לפעילויות

פאזל:
גוזרים את מפת חלוקת הארץ לשבטים. התלמידים יסדרו את החלקים. אם יסדרו נכון יקבלו את מפת הנחלות. אפשר להכין מפה לכל תלמיד ולהדביקה על קרטון. בדרך זו ילמדו התלמידים למקם כל שבט במפת הארץ ויתמצאו במקומות המרכזיים. כדי להקל עליהם אפשר למספר את הנחלות - את החלקים הגזורים ואת המפה.

מפת הנחלות:
פעולות ברמה גבוהה: שקפים - מפה על מפה (באותו קנה מידה). שמים שקף של מפת גבולות ארץ כנען מפרשת מסעי במדבר ל"ב על מפת הארץ הנשארת. התלמידים יראו כי גבולות הארץ שאליהם מתייחסים ב"ארץ הנשארת" הם לא מגבולות ארץ ישראל הרחבה אלא מגבולות ארץ כנען, שאותה יש ציווי לרשת מיד.

משחק שטח:
ניתן לצייר בגיר על רצפת הכיתה או בחצר את צורת ארץ ישראל ואת החלוקה לשבטים, ולרשום את שמות המקומות הנזכרים בפרק. פעילות זו תורמת להתמצאות במרחב ובכיוונים.
מחלקים לתלמידי הכיתה כרטיסים שעליהם רשומים שמות השבטים. כל תלמיד מצייר את דגל השבט שלו. אחר כך הוא יעמוד עם דגלו במקום המסומן השייך לשבט שלו. כך יוכלו התלמידים להתאמן בכיוונים, לזכור את מקום הנחלות ואת הדגל המאפיין כל שבט.
במקום לצייר בגיר על הרצפה אפשר לעשות זאת על נייר גדול. כל תלמיד יעמיד את הדגל שהכין במקום המתאים.