אתר דעת | אגדות חז"ל | שערי האגדה | מפרשים | מאמרים | אגדה בראייה עכשווית | מסכת אבות | מאמרים נוספים | אודות | צור קשר

מקורות לפרק



דף קכ
ולא בשקרוה – [צע"ג כי מצאנו בגיטין לז,ב שהוא דוקא הידר לשלם חובותיו! וכיצד ישתמט מלשלם? אלא כאן מדובר במס לריש גלותא, ובאמת ת"ח פטורים. רק נהג ענוה ולא רצה לטעון על עצמו שהוא ת"ח ולכן אחז בהערמה] - הרב ראובן מרגליות, "עוללות", מוסד הרב קוק, דף 48

דף קכא
ינענע לו בראשו – [כי הרשע בא להתגבר על המתנגד לו. ואם הנרדף יכניע את עצמו, מסלק בזה את הרשע] - אגדות א' 147

כל גל וגל שבא עלי נעניתי לו בראשי – ["הרי כתוב 'כל משבריך וגליך עלי עברו' (תהלים מב, ח) דימה הכתוב הצרות והגלות שבאו עלינו מן הרשעים לגלי הים. ואמרו במדרש ילמדנו (מדרש תהלים, פרק ב', למה רגשו גוים, ומוזכר בקצרה בתנחומא, ויקרא, ז): 'נמשלו ישראל לחול שנאמר וכו' ונמשלו האומות לים שנאמר "הוי עמים רבים כהמות ימים יהמיון" (ישעיה יז, יב) והם מתייעצים על ישראל. והקב"ה מתיש כחם. ועל כן אמר ישעיה: 'והרשעים כים נגרש, השקט לא יוכל, ויגרשו מימיו רפש וטיט' (ישעיה נז, כ). מה הים [הזה] הגל הראשון אומר אני עולה ומציף כל העולם כולו, כיון שהוא בא לחול הוא כורע לפניו. ואין הגל השני לומד מן הראשון. כך פרעה וכו' וכו'. ולזה על פי הדמיון הזה אמר מכאן אמרו וכו' דנותניםלו לרשע דין גל, להיות האדם נכנע מלפניו בהכנעת ראש"] - מהרש"א על בבא בתרא דף עג ע"א ד"ה אישתע לי נחותי ימא. ומהרש"א כאן המציין לדבריו שם

ינענע לו בראשו – [למה פתח בלשון רבים וסיים בלשון יחיד] - ערוך לנר

זכר של רחלים, וזקן אחד מנהיגו – [זו זכות עקידת יצחק, וזקן זה הוא אברהם. ובזכותם הצלה לכל הדורות] – מהרש"א

ה' מדקדק עם סביביו (חסידיו) כחוט השערה – [כיון שהצדיקים אין החטא ראוי להם כלל. מה שאין כן שאר היצורים] - נצח 82 (יד)

ה' מדקדק עם סביביו (חסידיו) כחוט השערה – [כדי שיקבלו שכר שלם העולם הבא] – מהרש"א

ה' מדקדק עם חסידיו - של"ה (דף ר"ע, תחילת פ' בראשית)

תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם – [ארבע מסכתות מסתיימות במאמר זה: ברכות, יבמות, נזיר וכריתות. ומה הטעם לסיים אותם בכך] – מהרש"א