אתר דעת | אגדות חז"ל | שערי האגדה | מפרשים | מאמרים | אגדה בראייה עכשווית | מסכת אבות | מאמרים נוספים | אודות | צור קשר |
מקורות לפרק |
דף נט עני המהפך בחררה - [ה' חילק פרנסה לכל אחד ואחד, ואין שני בני אדם מתפרנסים מדבר אחד. ולשנות סדר העולם זה גרוע יותר מהגזל] – מהר"ל, נתיבות עולם, ח"ב 142 נתיב הצדק פרק ג עני המהפך בחררה – [ביאור כיצד חשדו ברבי אבא, למרות שהיה אדם גדול] - בן יהוידע (ד"ה אזל רב גידל, וד"ה לא מר נחית לה) דף סו מעשה בינאי המלך – [ביאור באריכות] – מהרש"א ינאי , בחזרתו בשמחה גדולה – [ביקורת עליו "שמחה גדולה" כי חשב "כחי ועוצםידי עשה לי החיל הזה". ולכן נכשל להרוג את החכמים] - בן יהוידע היה שם אדם אחד, לץ [אינו בן תורה אלא יושב במושב לצים] לב רע [איפוקורוס] ובליעל [שופך דמים] – בן יהוידע יהודה בן גדידה – [למה נכשל בתוכחתו? כי לא נזהר להקדים ולברר המצב לאשורו, כדמסקינן בסוגיא שהיו עדים זוממים, והיה לינאי חזקת כשרות] - ר"ש דביר בן גרושה ובן חלוצה דעבודתו כשרה וכו' דאמר קרא "ברך ה' חילו ופעל ידיו תרצה" (דברים לג, יא) אפילו חולין שבו תרצה – [דרשו כך כי לפי פשוטו כי חיל הוא לשון רכוש, אין טעם למלת "תרצה"] – מהרש"א ו' דשלום קטיעא היא – [ואז קוראים המלה כמו "שלים", וענינו תמים] – מהרש"א ו' דשלום קטיעא היא - דף סח. עם הדומה לחמור - גור אריה, בראשית (א, א) ועל במדבר (לא, יט) עם הדומה לחמור - גבורות השם, 30, 167, 311 (ד, מד, סז); נצח 50 (סוף ז'); דרך חיים 91, 265, 288 (פ"ב, מדה טובה שידבק בה האדם; ה' תלמידיו של בלעם; והמכתב) עם הדומה לחמור - פרי צדיק (ח"ב 182 זכור, י"א, מסביר למה דוקא חמור) עם הדומה לחמור - משך חכמה (עיין בראשית לב, א) עם הדומה לחמור - תוספת ברכה, בראשית כב, ה, וכן במדבר כה, יג, וכן שיר השירים ו, יא ע"ע יבמות סב |