אתר דעת | אגדות חז"ל | שערי האגדה | מפרשים | מאמרים | אגדה בראייה עכשווית | מסכת אבות | מאמרים נוספים | אודות | צור קשר

מקורות לפרק



דף נג

קרן מזרחית דרומית של מזבח לא היה לה יסוד לפי שלא היתה בחלקו של טורף (כלומר בנימין) – [סוגיא זו לפי מאן דאמר שירושלים נתחלקה לשבטים בין יהודה ובנימין, וביאור באריכות על מעלותיהם של יהודה ובנימין. וכיון שלא נמשכה מלכותו של שאול שהיה מבנימין, ולכן לא היה שם יסוד] – מהרש"א

רצועה היתה יוצאה מחלקו של יהודה ונכנסת בחלקו של בנימין – [יחס של שבט ראשון (יהודה) ושל אחרון (בנימין) שנפגשים באמצע והיא א"י] - אגדות ד' 67 ג' פסקאות

והיה בנימין הצדיק מצטער עליה בכל יום לנוטלה -

דף נד

ובין כתפיו שכן – [כמו שהכתפים מוכנים לשאת משא, כך אין ראוי לבנות מקום המקדש כי אם בכתפיו של עולם, הראוי לקבל] – אגדות ד' 67

לפיכך נעשה אושפיזיכין להקב"ה – [צ"ע כי בסוטה דף לז ע"א שבזכות שקפץ בנימין לים תחילה נעשה אושפיזיכן לגבורה. והישוב לכך] – מהרש"א

ניות ברמה - אגדות ד' 67

בניות ברמה – [חז"ל דרשו כאן ללמד שעסקו בנויו של עולם, כי בכל מקום נקרא המקום "רמה" וכאן (שמו"א יט, יט) נקרא ניות ברמה] – מהרש"א

ניות ברמה - תורה תמימה, דברים לג, יב (ס"ק מח)

בית המקדש גבוה מכל א"י, וא"י גבוה מכל הארצות – [למד ב' ידיעות הללו מן הביטוי הכפול "וקמת ועלית" (דברים יז, ח)] - בן יהוידע

א"י גבוהה מכל הארצות – [אינו כפשוטו אלא במובן הרעיוני] - מהר"ל, באר הגולה 131 (באר ו)

א"י גבוהה מכל הארצות – [מדוע הוזכר ענין זה כאן? אלא בא לפרש כיצד ירושלים נויו של עולם, כי היא בראש ההרים של העולם] – מהרש"א

א"י גבוהה מכל הארצות – [אינו כפשוטו אלא במובן הרעיוני] - פרי צדיק (חלק חמישי 230 האזינו, ג')

ולא הוה ידעי מקומו היכא. אייתו ספר יהושע – [ביאור המקומות והגבולות של נחלת יהודה ובנימין] – רש"י; מהרש"א

"ובין כתפיו שכן" (דברים לג, יב) – [בית המקדש נקרא צואר] - שם משמואל, (אדמו"ר סוכצ'וב) פ' מקץ, דף קעט

ועל דבר זה נתקנא דואג בדוד – [צ"ע הרי בכל דבר ודבר היה דוד מכוין לאמיתה של תורה (סנהדרין צג ע"ב) ומדוע נדלקה קנאתו של דואג דוקא בדבר זה? אלא מכאן התברר שהמלוכה לדוד ולא לשאול] - בן יהוידע

"מצאנוה בשדי יער" (תהלים קלב, ו) – [בנימין הנמשל לזאב, לפעמים יוצא לשדה ולא רק ביער. אבל האריה נמצא תמיד ביער] – מהרש"א