אתר דעת | אגדות חז"ל | שערי האגדה | מפרשים | מאמרים | אגדה בראייה עכשווית | מסכת אבות | מאמרים נוספים | אודות | צור קשר

מקורות לפרק



דף צג

שיתא אלפי פרסא הוי עלמא, א"י ת' פרסה - ר"י אברבנאל, במדבר יג, כה: "יש לזה כוונה אחרת" ולא פירט. ונ"ל ע"פ מהר"ל על ר"ה כג (אגדות א' עמ' קכו ד"ה אך קשיא) על א"י ת' פרסה על ת' פרסה שזה מדובר לעתיד לבוא כאשר כל ישראל עליה, כן היה בימי מלכות שלמה.
וע"ע דבריו בנצח ישראל, סוף פרק ו'. ופרקים כו, כח, נ (עמ' קלב, קלג, קלז, קצג) שחז"ל דברו בבחינת הצורה הרוחנית, ולא מצד המוחש הגולמי. ע"ע רמח"ל, אדיר במרום, דף רל"ו (בדפו"ח שנת תש"ן)

כל הישוב תחת כוכב אחד - גר"א לבראשית (א, א)

מלאך, שליש העולם - פרי צדיק (וירא 52 ד')

בין רקיע לרקיע מהלך ת"ק שנה - מורה נבוכים ח"ג פ"יד

בין רקיע לרקיע מהלך ת"ק שנה - מהר"ל גור אריה, שמות כ, ו. פירוש על "מרובה מדה טובה ממדת פורענות ת"ק פעמים")

בין רקיע לרקיע מהלך ת"ק שנה - רמח"ל, "מאמר על ההגדות" ("ספר המאמרים", וכן "ילקוט ידיעת האמת" דף רמד, ונדפס שוב בתחילת "עין יעקב השלם")

גלגל קבוע ומזלות חוזרים - מורה נבוכים ח"ב פ"ח

גלגל קבוע ומזלות חוזרים – [נגד דברי הרמב"ם בהבנת המאמר "ונראין דבריהם מדברינו" כאילו חכמי אומות העולם נצחו לחז"ל] - רמ"א, תורת העולה ח"א פ"ב

גלגל קבוע ומזלות חוזרים – רמ"ע מפאנו, עשרה מאמרות, אם כל חי, ח"א פרק יב

גלגל קבוע ומזלות חוזרים – באר הגולה 109 (ששי)

גלגל קבוע ומזלות חוזרים - גר"א, אדרת אליהו, בראשית א, ח, דף 25

גלגל קבוע ומזלות חוזרים - ספר הברית, חלק א, מאמר ב, פרק י'; דף 31

גלגל קבוע ומזלות חוזרים - רמח"ל, "מאמר על ההגדות" (סוף "ילקוט ידיעות האמת" ח"א דף רמד ; אדיר במרום, דפו"ח, דף רלו

גלגל קבוע ומזלות חוזרים - יערות דבש (ח"א עמ' צד-צו, דרש ד')

גלגל קבוע ומזלות חוזרים – ספר הברית, ח"א מאמר ב, פרק ה

גלגל קבוע ומזלות חוזרים – [לא שהיה סבור שטועים חז"ל, אלא אמר שבדרך הויכוח, אפשר לדחות דברי חכמים] - בן יהוידע

ונראין דבריהם מדברינו – [הדברים כפשוטם, שנצחו חכמי אומות העולם. כי הדברים העיוניים לא אמרו חכמים ע"פ מסורת מהנביאים, אלא לפי הכרעת העיון. ובדבר זה מכריעים ההוכחות] – מורה נבוכים, ח"ב פרק ח, עיי"ש הערת גר"י קאפח שאחרוני חכמי הדורות חזרו לאמת שיטת חכמי ישראל (כמ"ש היש"ר קאנדיא, בספר אלים)

ונראין דבריהם מדברינו – ["נראין" רק בטענות, אבל לא אליבא דאמת] - שיטה מקובצת על כתובות דף י"ג, ד"ה השיבתני, בשם רבנו תם

ונראין דבריהם מדברינו – [במחלוקת ר' אליעזר ור' יהושע (בבא בתרא כה ע"ב) אם בלילה חוזרת השמש למעלה מהרקיע או הולכת מאחורי הכיפה, יש לפרש כי ר' יהושע סבור כחכמי אומות העולם, מכיון שהודו להם חכמי ישראל] – מהרש"א על בבא בתרא כה ע"ב ד"ה העולם דומה לאכסדרה וכו'. וציין לכך מהרש"א בסוגייתנו ד"ה ונראין דבריהם (הערת המלקט: ומשמע שסבור כהרמב"ם שהדברים כפשוטם)

ונראין דבריהם מדברינו – יערות דבש, ח"א ז' אב, תקל"ד

ונראין דבריהם מדברינו – ספר הברית, ח"א מאמר ב' פרק עשירי

ונראין דבריהם מדברינו – הנצי"ב, דברים ד, יט

בלילה השמש למעלה מן הרקיע – [חז"ל דברו על פנימיות העולמות, לא על מה שנראה לעינים] - רמח"ל, אדיר במרום, דפו"ח רלה-רלו

בלילה השמש בגובה (למעלה) מן הרקיע – [כוונתם לרוחניות של החמה, ולא לחמה עצמה] – בן יהוידע

בארבע שבילין חמה מהלכת – מהרש"א

דף צט.
יפה שתיקה לחכמים - גבורות השם 112, כח