מסכת מועד קטן / יהודה שוורץ
לחץ כאן לתצוגת הדפסה

מסכת מועד קטן

מחבר: יהודה שוורץ

מסכת מועד קטן

 

פרק א

משנה א

מַשְׁקִין בֵּית הַשְּׁלָחִין                                                                           בַּמּוֹעֵד             וּבַשְּׁבִיעִית,

בֵּין מִמַּעְיָן                    שֶׁיָּצָא בַּתְּחִלָּה

בֵּין מִמַּעְיָן                    שֶׁלֹּא יָצָא בַּתְּחִלָּה.

אֲבָל אֵין מַשְׁקִין          לא מִמֵּי הַגְּשָׁמִים וְלא מִמֵּי הַקִּילוֹן.

      וְאֵין עוֹשִֹין עוּגִיּוֹת לַגְּפָנִים.

1.      עיצוב המשנה מעמיד בשורה הראשונה את המועד והשביעית בצד שמאל. אלו הנושאים שיהיו גם במשניות הבאות.

2.      העיצוב מחדד את ההבדל בנוגע להשקייה בין מעיין למי גשם.

 

משנה ב

רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה אוֹמֵר.

אֵין       עוֹשִֹין אֶת הָאַמָּה בַּתְּחִלָּה       בַּמּוֹעֵד             וּבַשְּׁבִיעִית.

וַחֲכָמִים אוֹמְרִים:                               עוֹשִֹין אֶת הָאַמָּה בַּתְּחִלָּה                               בַּשְּׁבִיעִית,

וּמְתַקְּנִין אֶת הַמְּקֻלְקָלוֹת                                                                    בַּמּוֹעֵד.

וּמְתַקְּנִין אֶת קִלְקוּלֵי הַמַּיִם שֶׁבִּרְשׁוּת הָרַבִּים, וְחוֹטְטִין אוֹתָן.

וּמְתַקְּנִין אֶת הַדְּרָכִים וְאֶת הָרְחוֹבוֹת וְאֶת מִקְווֹת הַמַּיִם,

וְעוֹשִֹין כָּל צָרְכֵי הָרַבִּים,

וּמְצַיְּנִין אֶת הַקְּבָרוֹת,

וְיוֹצְאִין אַף עַל הַכִּלְאַיִם.

1.      עיצוב המשנה מראה יפה המחלוקת בין רבי אלעזר בן עזריה לחכמים.

2.      העיצוב מראה בצורה ברורה את הדברים המותרים בחול המועד.

 

משנה ג

רַבִּי אֱלִיעֶזֶר בֶּן יַעֲקֹב אוֹמֵר.

מוֹשְׁכִים אֶת הַמַּיִם מֵאִילָן לְאִילָן,

וּבִלְבַד שֶׁלֹּא יַשְׁקֶה אֶת כָּל הַשָֹּׂדֶה;

זְרָעִים שֶׁלֹּא שָׁתוּ לִפְנֵי הַמּוֹעֵד - לא יַשְׁקֵם      בַּמּוֹעֵד;

וַחֲכָמִים                       מַתִּירִין בָּזֶה וּבָזֶה.

1.      עיצוב המשנה מראה יפה את המחלוקת בין רבי אליעזר בן יעקב לבין חכמים. 

משנה ד

צָדִין אֶת הָאִישׁוּת וְאֶת הָעַכְבָּרִים

               מִשְֹּׂדֵה הָאִילָן                וּמִשְֹּׂדֵה הַלָּבָן, שֶׁלֹּא כְּדַרְכּוֹ, בַּמּוֹעֵד            וּבַשְּׁבִיעִית.

וַחֲכָמִים אוֹמְרִים:  מִשְֹּׂדֵה הָאִילָן כְּדַרְכּוֹ, וּמִשְֹּׂדֵה הַלָּבָן, שֶׁלֹּא כְּדַרְכּוֹ.

וּמְקָרִין אֶת הַפִּרְצָה       בַּמּוֹעֵד;.

וּבַשְּׁבִיעִית בּוֹנֶה כְּדַרְכּוֹ.

1.      עיצוב המשנה מראה בצורה ברורה המחלוקת בין ת"ק לבין חכמים לגבי ציד האישות והעכברים.

2.      בחלק השני לגבי הפרצה העיצוב מראה את ההבדל בין המועד לשביעית..

 

 משנה ה

רַבִּי מֵאִיר אוֹמֵר:        רוֹאִין אֶת הַנְּגָעִים בַּתְּחִלָּה      לְהָקֵל,             אֲבָל לא לְהַחְמִיר.

וַחֲכָמִים אוֹמְרִים:                                                       לא לְהָקֵל         וְלא לְהַחְמִיר.

 

וְעוֹד אָמַר רַבִּי מֵאִיר: מְלַקֵּט אָדָם עַצְמוֹת אָבִיו וְאִמּוֹ,          מִפְּנֵי שֶׁשִֹּׂמְחָה הִיא לוֹ.

רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר:                                                                                  אֵבֶל הוּא לוֹ.

לא יְעוֹרֵר אָדָם עַל מֵתוֹ וְלא יַסְפִּידֶנּוּ, קֹדֶם לָרֶגֶל שְׁלֹשִׁים יוֹם.

1.      עיצוב המשנה מראה בחלק הראשון את המחלוקת בין רבי מאיר לחכמים ובחלק השני את המחלוקת בין רבי מאיר לרבי יוסי.

2.      בשורה האחרונה שני נושאים האיסור לעורר על המת בחול המועד והאיסור להספיד שלושים יום לפני הרגל.

 

 משנה ו

אֵין חוֹפְרִין כּוּכִין וּקְבָרוֹת                                                                   בַּמּוֹעֵד,

אֲבָל מְחַנְּכִים אֶת הַכּוּכִין                                                                    בַּמּוֹעֵד.

וְעוֹשִֹין נִבְרֶכֶת                                                                                      בַּמּוֹעֵד,

         וְאָרוֹן עִם הַמֵּת בֶּחָצֵר.

רַבִּי יְהוּדָה - אוֹסֵר,

אֶלָּא אִם כֵּן יֵשׁ עִמּוֹ נְסָרִים.

1.      עיצוב המשנה מלמד על שלשה נושאים במשנה. הטיפול בקברים בחול המועד. הכנת מקום כביסה בחול המועד. הכנת ארון קבורה בחול המועד.

 

 משנה ז

אֵין נוֹשְֹאִין נָשִׁים                                                                                בַּמּוֹעֵד,

לא בְּתוּלוֹת וְלא אַלְמָנוֹת;

וְלא מְיַבְּמִין, מִפְּנֵי שֶׁשִֹּׂמְחָה הִיא לוֹ.

אֲבָל מַחֲזִיר הוּא אֶת גְּרוּשָׁתוֹ.

וְעוֹשָֹה אִשָּׁה תַּכְשִׁיטֶיהָ                                                                       בַּמּוֹעֵד. 

רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר: 

לא תָּסוּד, מִפְּנֵי שֶׁנִּוּוּל הוּא לָהּ.

1.      עיצוב המשנה מראה שני נושאים: נשיאת נשים בחול המועד, עשיית תכשיטי אשה בחול המועד.

 

 משנה ח

הַהֶדְיוֹט                       תּוֹפֵר כְּדַרְכּוֹ,

וְהָאֻמָּן                         מַכְלִיב.

וּמְסָרְגִין אֶת הַמִּטּוֹת.

רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר:    אַף מְמַתְּחִין.

1.      עיצוב המשנה מצביע על שני נושאים במשנה: התפירה בחול המועד וסידור החבלים של המיטה בחול המועד.

 

 משנה ט

מַעֲמִידִין תַּנּוּר וְכִירַיִם וְרֵחַיִם                                                             בַּמּוֹעֵד.

רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר: 

   אֵין מְכַבְּשִׁין אֶת הָרֵחַיִם בַּתְּחִלָּה.

1.      עיצוב המשנה מחדד את הערתו של רבי יהודה לגבי הפעלת ריחיים חדשות בחול המועד.

  

משנה י

עוֹשִֹין מַעֲקֶה לַגַּג וְלַמַּרְפֶּסֶת מַעֲשֵֹה הֶדְיוֹט,                             אֲבָל לא מַעֲשֵֹה אֻמָּן.

שָׁפִין אֶת הַסְּדָקִין וּמַעְגִּילִין אוֹתָן בַּמַּעְגֵּילָה בַּיָּד וּבָרֶגֶל,         אֲבָל לא בַּמַּחְלְצַיִם.

הַצִּיר וְהַצִּנּוֹר וְהַקּוֹרָה וְהַמַּנְעוּל וְהַמַּפְתֵּחַ שֶׁנִּשְׁבְּרוּ -               מְתַקְּנָן                         בַּמּוֹעֵד,

וּבִלְבַד שֶׁלֹּא יְכַוֵּן מְלַאכְתּוֹ                   בַּמּוֹעֵד.

 

וְכָל כְּבָשִׁין שֶׁהוּא יָכוֹל לֶאֱכוֹל מֵהֶן                                                                             בַּמּוֹעֵד  - כּוֹבְשָׁן.

1.      העיצוב של המשנה מראה שיש בה שני נושאים: טיפול בבניין בחול המועד, והכנת ירקות כבושים.

2.      בחלק הראשון העיצוב מראה את סוגי עבודות הבנייה השונות.

 

פרק ב'

משנה א

מִי שֶׁהָפַךְ אֶת זֵיתָיו,                  וְאֵרְעוֹ אֵבֶל אוֹ אֹנֶס אוֹ שֶׁהִטְעוּהוּ פּוֹעֲלִים -

טוֹעֵן קוֹרָה רִאשׁוֹנָה וּמַנִּיחָהּ לְאַחַר הַמּוֹעֵד; 

דִּבְרֵי רַבִּי יְהוּדָה.

רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר:                                      זוֹלֵף וְגוֹמֵר וְגָף כְּדַרְכּוֹ.

1.      עיצוב המשנה מראה יפה את המחלוקת בין רבי יהודה לרבי יוסי בנוגע לטיפול בזיתים בחול המועד.

 

משנה ב

וְכֵן מִי שֶׁהָיָה יֵינוֹ בְּתוֹךְ הַבּוֹר,       וְאֵרְעוֹ אֵבֶל אוֹ אֹנֶס אוֹ שֶׁהִטְעוּהוּ פּוֹעֲלִים -

זוֹלֵף וְגוֹמֵר וְגָף כְּדַרְכּוֹ; 

דִּבְרֵי רַבִּי יוֹסֵי.

רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר:                                   עוֹשֶֹה לוֹ לִמּוּדִים, בִּשְׁבִיל שֶׁלֹּא יַחְמִיץ.

1.      עיצוב המשנה כמו במשנה הקודמת מראה את המחלוקת בין רבי יוסי לבין רבי יהודה בנוגע לטיפול ביין בחול המועד.

 

משנה ג

מַכְנִיס אָדָם פֵּרוֹתָיו                                 מִפְּנֵי הַגַּנָּבִים,

וְשׁוֹלֶה פִּשְׁתָּנוֹ מִן הַמִּשְׁרָה,                        בִּשְׁבִיל שֶׁלֹּא תֹּאבַד,

וּבִלְבַד שֶׁלֹּא יְכַוֵּן אֶת מְלַאכְתּוֹ בַּמּוֹעֵד.

וְכֻלָּן אִם כִּוְּנוּ מְלַאכְתָּן בַּמּוֹעֵד - יֹאבֵדוּ.

1.      עיצוב המשנה מראה את ההנחיות לגבי הטיפול בפירות ובפשטן בחול המועד.

2.      ההסתייגות בשורה האחרונה מכוונת לכל המלאכות שהתירו בחול המועד.

 

משנה ד

אֵין לוֹקְחִין בָּתִּים, עֲבָדִים וּבְהֵמָה,                      אֶלָּא לְצֹרֶךְ הַמּוֹעֵד,

אוֹ לְצֹרֶךְ הַמּוֹכֵר, שֶׁאֵין לוֹ מַה יֹּאכַל.

אֵין מְפַנִּין מִבַּיִת לְבַיִת,                                         אֲבָל מְפַנֶּה הוּא               לַחֲצֵרוֹ.

אֵין מְבִיאִין כֵּלִים מִבֵּית הָאֻמָּן;                             אִם חוֹשֵׁשׁ לָהֶם - מְפַנָּן     לְחָצֵר אַחֶרֶת.

1.      עיצוב המשנה מלמד על המלאכות המותרות בחול המועד לצורך מוצדק וכן על מלאכות שיש להימנע מהן בחול המועד. 

 

משנה ה

מְחַפִּין אֶת הַקְּצִיעוֹת בַּקַּשׁ.

רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר:                       אַף מְעַבִּין.

מוֹכְרֵי פֵרוֹת, כְּסוּת וְכֵלִים,            מוֹכְרִים בְּצִנְעָה לְצֹרֶךְ הַמּוֹעֵד.

הַצַּיָּדִין וְהַדָּשׁוֹשׁוֹת וְהַגָּרוֹסוֹת,       עוֹשִֹין בְּצִנְעָה לְצֹרֶךְ הַמּוֹעֵד.

רַבִּי יוֹסֵי אוֹמֵר:                          הֵם הֶחְמִירוּ עַל עַצְמָן.

1.      עיצוב המשנה מסייע להבין מה מותר ומה אסור לעשות בחול המועד.

 

פרק ג'

משנה א

וְאֵלּוּ מְגַלְּחִין בַּמּוֹעֵד.               הַבָּא     מִמְּדִינַת הַיָּם,

וּמִבֵּית הַשִּׁבְיָה,

וְהַיּוֹצֵא מִבֵּית הָאֲסוּרִין,

וְהַמְנֻדֶּה שֶׁהִתִּירוּ לוֹ חֲכָמִים;

וְכֵן מִי שֶׁנִּשְׁאַל לֶחָכָם וְהֻתַּר,

וְהַנָּזִיר,

וְהַמְצֹרָע הָעוֹלֶה מִטֻּמְאָתוֹ לְטָהֳרָתוֹ.

1.      עיצוב המשנה מסדר את רשימת המותרים להתגלח בחול המועד כל אחד בשורה נפרדת.

 

משנה ב

וְאֵלּוּ מְכַבְּסִין בַּמּוֹעֵד.              הַבָּא     מִמְּדִינַת הַיָּם,

וּמִבֵּית הַשִּׁבְיָה,

וְהַיּוֹצֵא מִבֵּית הָאֲסוּרִים,

וְהַמְנֻדֶּה שֶׁהִתִּירוּ לוֹ חֲכָמִים;

וְכֵן מִי שֶׁנִּשְׁאַל לֶחָכָם וְהֻתַּר;

מִטְפְּחוֹת הַיָּדַיִם וּמִטְפְּחוֹת הַסַּפָּרִים וּמִטְפְּחוֹת הַסְּפָג;

הַזָּבִין וְהַזָּבוֹת וְהַנִּדּוֹת וְהַיּוֹלְדוֹת, וְכָל הָעוֹלִין מִטֻּמְאָה לְטַהֲרָה -

הֲרֵי אֵלּוּ                       מֻתָּרִין;

וּשְׁאָר כָּל אָדָם             אֲסוּרִין.

1.      עיצוב המשנה מסדר את רשימת המותרים לכבס בחול המועד כל אחד בשורה נפרדת. 

משנה ג

וְאֵלּוּ כּוֹתְבִין בַּמּוֹעֵד.               קִדּוּשֵׁי נָשִׁים, גִּטִּין וְשׁוֹבָרִין,

דְּיַתִּיקִי, מַתָּנָה וּפְרוֹזְבּוּלִין,

אִגְּרוֹת שׁוּם וְאִגְּרוֹת מָזוֹן,

שְׁטָרֵי חֲלִיצָה וּמֵאוּנִים וּשְׁטָרֵי בֵרוּרִין,

וּגְזֵרוֹת בֵּית דִּין וְאִגְּרוֹת שֶׁל רָשׁוּת.

1.      עיצוב המשנה מסדר את הדברים שמותר לכתוב אותם בחול המועד כל קבוצה בשורה נפרדת.

  

משנה ד

אֵין כּוֹתְבִין שְׁטָרֵי חוֹב                         בַּמּוֹעֵד,            וְאִם אֵינוֹ מַאֲמִינוֹ

אוֹ שֶׁאֵין לוֹ מַה יֹּאכַל הֲרֵי זֶה יִכְתֹּב.

אֵין כּוֹתְבִין סְפָרִים, תְּפִלִּין וּמְזוּזוֹת    בַּמּוֹעֵד,

וְאֵין מַגִּיהִין אוֹת אַחַת, אֲפִלּוּ בְּסֵפֶר הָעֲזָרָה.

רַבִּי יְהוּדָה אוֹמֵר:       כּוֹתֵב אָדָם תְּפִלִּין וּמְזוּזוֹת לְעַצְמוֹ,

וְטוֹוֶה עַל יְרֵכוֹ תְּכֵלֶת לְצִיצִיתוֹ.

1.      עיצוב המשנה מראה שיש בה שני נושאים: כתיבת שטרי חוב, כתיבת סת"ם.

2.      העיצוב מבליט את המחלוקת בים ת"ק לרבי יהודה.

 

משנה ה

הַקּוֹבֵר אֶת מֵתוֹ           שְׁלֹשָׁה יָמִים קֹדֶם לָרֶגֶל -                    בָּטְלָה הֵימֶנּוּ גְּזֵרַת שִׁבְעָה;

שְׁמוֹנָה -                                               בָּטְלָה הֵימֶנּוּ גְּזֵרַת שְׁלשִׁים;

מִפְּנֵי שֶׁאָמְרוּ.             שַׁבָּת                עוֹלָה וְאֵינָהּ מַפְסֶקֶת;

רְגָלִים             מַפְסִיקִין וְאֵינָן עוֹלִין.

1.      עיצוב המשנה מבהיר את מעמד הרגל בנוגע לאבלות לעומת מעמד השבת.

  

משנה ו

רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר:     מִשֶּׁחָרַב בֵּית הַמִּקְדָּשׁ -            עֲצֶרֶת                                       כַּשַּׁבָּת.

רַבָּן גַּמְלִיאֵל אוֹמֵר:                                                     רֹאשׁ הַשָּׁנָה וְיוֹם הַכִּפּוּרִים      כָּרְגָלִים.

וַחֲכָמִים אוֹמְרִים: לא כְּדִבְרֵי זֶה וְלא כְּדִבְרֵי זֶה,        אֶלָּא עֲצֶרֶת                              כָּרְגָלִים,

רֹאשׁ הַשָּׁנָה וְיוֹם הַכִּפּוּרִים      כַּשַּׁבָּת.

1.      עיצוב המשנה מבהיר יפה את המחלוקת בין חכמים לבין רבי אליעזר ורבן גמליאל.

 

 משנה ז

אֵין קוֹרְעִין, וְלא חוֹלְצִין, וְאֵין מַבְרִין,                        אֶלָּא קְרוֹבָיו שֶׁל מֵת;

וְאֵין מַבְרִין                  אֶלָּא עַל מִטָּה זְקוּפָה.

אֵין מוֹלִיכִין                 לְבֵית הָאֵבֶל, לא בַּטַּבְלָא וְלא בָּאִסְקוּטְלָא וְלא בַּקָּנוֹן,

אֶלָּא בַּסַּלִּים.

וְאֵין אוֹמְרִים               בִּרְכַּת אֲבֵלִים בַּמּוֹעֵד,

אֲבָל עוֹמְדִין בַּשּׁוּרָה

וּמְנַחֲמִין                     

וּפוֹטְרִין אֶת הָרַבִּים.

1.      עיצוב המשנה מציג בצורה ברורה את הדברים הנוהגים באבלות בחול המועד ואת הדברים שלא נוהגים או שעושים בשינוי. 

 

משנה ח

אֵין מַנִּיחִין      אֶת הַמִּטָּה בָּרְחוֹב,                  שֶׁלֹּא לְהַרְגִּיל אֶת הַהֶסְפֵּד;

וְלא שֶׁל נָשִׁים,                         מִפְּנֵי הַכָּבוֹד.

נָשִׁים בַּמּוֹעֵד                                                    מְעַנּוֹת,                         אֲבָל לא מְטַפְּחוֹת.

רַבִּי יִשְׁמָעֵאל אוֹמֵר:                                       הַסְּמוּכוֹת לַמִּטָּה         מְטַפְּחוֹת.

1.      עיצוב המשנה מראה בהמשך למשנה הקודמת, כיצד לנהוג בקבורת המת בחול המועד.

 

 משנה ט

בְּרָאשֵׁי חֳדָשִׁים, בַּחֲנֻכָּה וּבַפּוּרִים -                 מְעַנּוֹת וּמְטַפְּחוֹת;                                     

בָּזֶה וּבָזֶה -                                                      לא מְקוֹנְנוֹת.

נִקְבַּר הַמֵּת -                                                    לא מְעַנּוֹת וְלא מְטַפְּחוֹת.

אֵיזֶהוּ עִנּוּי?                                                     שֶׁכֻּלָּן עוֹנוֹת כְּאַחַת;

קִינָה?                                                              שֶׁאַחַת מְדַבֶּרֶת וְכֻלָּן עוֹנוֹת אַחֲרֶיהָ,

שֶׁנֶּאֱמַר (ירמיה ט, יט)            "וְלַמֵּדְנָה בְנֹתֵיכֶם נֶהִי,

וְאִשָּׁה רְעוּתָהּ קִינָה".

אֲבָל לֶעָתִיד לָבֹא הוּא אוֹמֵר (ישעיה כה, ח)

"בִּלַּע הַמָּוֶת לָנֶצַח, וּמָחָה ה' אֱ-להִים דִּמְעָה מֵעַל כָּל-פָּנִים" וְגוֹ'.

1.      עיצוב המשנה מראה בהמשך לאבלות של חול המועד גם הלכות של אבלות בראש חודש בחנוכה ובפורים.

2.      עיצוב המשנה מראה את החתימה של המסכת בפסוק של נחמה.